به گزارش برهان خبر، بهاره فلاح حسینی با اشاره به اینکه هدف از برگزاری نمایشگاه ملزومات اربعین با نام «محرم شهر» ایجاد یک بستر مناسب برای معرفی و عرضه محصولات فرهنگی و کاربردی ویژه سفر اربعین بود، توضیح داد: محصولاتی که متناسب با نیاز زائران طراحی شدهاند و همزمان از ظرفیتهای داخلی، بهویژه تولیدکنندگان و طراحان جوان بهره میبرند در این نمایشگاه عرضه میشود. امسال با رویکرد حمایت از این قشر و با مجموعهای از ایدههای نوآورانه و جذاب در نمایشگاه حضور پیدا کردیم تا فضای متفاوتتری نسبت به سالهای گذشته رقم بزنیم.
او با بیان اینکه تمرکز این نمایشگاه بر پوشش کامل خانواده بوده است، ادامه داد: در این نمایشگاه تلاش شده تا تمام نیازهای فرهنگی و پوششی خانواده، از کودک خردسال تا بزرگسال، بهصورت کامل تأمین شود. از چادر نماز کودک گرفته تا کولههای سبک و پوششهای خنک مخصوص پیادهروی؛ محصولات بهگونهای انتخاب شدهاند که خانوادهها با آرامش خاطر بتوانند خود را برای سفر معنوی اربعین آماده کنند.
این کارشناس حوزه پوشاک افزود: امسال بیش از ۴۰ تولیدکننده و طراح داخلی از شهرهای مختلف کشور در نمایشگاه حضور پیدا کردند. یکی از ویژگیهای نمایشگاه امسال، افزایش سهم محصولات نو و خلاقانه است؛ حدود ۳۰ درصد اقلام ارائهشده، طراحی و تولید امسال هستند و برای نخستین بار رونمایی میشوند.
او درخصوص نحوه قیمتگذاری محصولاتی که در این نمایشگاه ارائه میشود، اظهار کرد: با هماهنگی غرفهداران، تخفیفهایی بین ۱۰ تا ۳۰ درصد برای زائران در نظر گرفته شده است. همچنین «تخفیف خرید ویژه زائر» را طراحی کردیم که اعتباری محدود برای خرید از برخی غرفههای منتخب در نظر گرفته است. هدف ما این است که هیچ زائری به دلیل مسائل مالی از تهیه ملزومات ضروری باز نماند.
فلاح حسینی همچنین درباره انتقاداتی که نسبت به فروش اقلام وارداتی در این نمایشگاه مطرح میشود، بیان کرد: این نقد به حق است و ما آن را جدی گرفتهایم. در سالهای گذشته وابستگی زیادی به اقلام وارداتی وجود داشت، اما امسال تمرکز ویژهای بر محصولات کاملاً ایرانی داشتیم. بسیاری از اقلام، مانند چفیه، کفشهای سبکپیادهروی، چادر و لوازم جانبی سفر توسط تولیدکنندگان داخلی طراحی و تولید شدهاند. این مسیر به سمت خودکفایی فرهنگی و صنعتی در حرکت است.
او با بیان اینکه اقدام تازهای نیز در این دوره شکل گرفته است، توضیح داد: یکی از آنها «کوله سفر کربلا» بود؛ یک بستهی آماده شامل اقلام ضروری سفر که با قیمت مناسب عرضه شد. همچنین غرفههای فرهنگی، مشاوره سفر، بازیهای کودکان و عرضه اقلام فرهنگی، تبلیغی و ترویجی، نمایشگاه را از حالت صرفاً فروشگاهی خارج کرده است. سعی کردیم نمایشگاه به یک رویداد فرهنگی ـ مردمی تبدیل شود.
مدیر اجرایی نمایشگاه ملزومات اربعین «محرم شهر» افزود: وقتی خانوادهها بهصورت مستقیم با تولیدکننده در ارتباط باشند و ببینند که میتوانند محصولات با کیفیت ایرانی را با قیمت مناسب تهیه کنند، هم فرهنگ خرید ایرانی تقویت میشود و هم سبک زندگی زائرانه به درستی شکل میگیرد. نمایشگاههایی مثل «محرم شهر» پیوندی است میان اقتصاد مقاومتی و فرهنگ دینی؛ پیوندی که میتواند در طول سال نیز ادامهدار باشد، نه فقط در ایام اربعین.
او همچنین یکی از اهداف نمایشگاه «محرم شهر» را برندسازی دائمی در حوزه ملزومات فرهنگ و مذهبی دانست و یادآور شد: اگرچه این نمایشگاه با محوریت اربعین شکل گرفته است، اما بهدنبال این هستیم که این مسیر را ادامهدار کنیم. نیاز بازار در طول سال چه برای مراسم مذهبی و چه مناسبتهای ملی وجود دارد. برنامه ما این است که با کمک تولیدکنندگان و طراحان جوان، برند «نمایشگاه ملزومات فرهنگی خانواده ایرانی» را به عنوان یک مرجع معتبر تثبیت کنیم.
فلاح حسینی با بیان اینکه به فکر گسترش نمایشگاه «محرم شهر» به سایر شهرها نیز هستند، گفت: تهران نقطه شروع ما بود چون زیرساخت و ظرفیت اجرایی لازم برای برگزاری چنین رویدادی را داشت. ولی برنامهریزیهایی در دست اقدام است تا این نمایشگاه در شهرهایی مثل مشهد، قم، اصفهان و حتی مناطق مرزی مانند مهران و شلمچه برپا شود. این کار هم به گسترش عدالت فرهنگی کمک میکند و هم باعث میشود تولیدات داخلی به دست مخاطبان بیشتری برسد.
او در پایان درباره جزییات دیگر نمایشگاه از جمله محل برگزاری، ساعات بازدید و... توضیح داد: نمایشگاه در محوطه داخلی میدان آزادی و ضلع شمالی برپا شده است. زمان بازدید از ساعت ۱۸ الی ۲۳ است.این نمایشگاه تا ۱۴ مردادماه ادامه خواهد داشت.