محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در دیدار با وزیر علوم و رؤسای دانشگاهها، با تأکید بر ضرورت حکمرانی علمی، انتقاد کرد که تصمیمگیریها نباید در اتاقهای دربسته و توسط سیاستمداران بدون پذیرش مسئولیت صورت گیرد. او دانشگاهها و رؤسای آنها را «کنشگران مرزی» و «خط مقدم عقلانیت عمومی» دانست و تأکید کرد اندیشهورزی و مسئولیتپذیری باید از دانشگاهها سرچشمه بگیرد تا جلوی تصمیمات لحظهای و غیرکارشناسی گرفته شود.
به گزارش برهان خبر به نقل از مهر، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش، با اشاره به نیاز مبرم کشور به حکمرانی علمی، اظهار داشت که این امر بدون کنشگری واقعی و میدانی میسر نخواهد شد.
قالیباف تصریح کرد: «حکمرانی را نمیتوان در اتاقهای دربسته و صرفاً با حضور سیاستمداران پیش برد؛ حکمرانی عاقلانه نیازمند کنشگری است و این کنشگری، بهویژه کنشگری رؤسای دانشگاهها، اساس حکمرانی را شکل میدهد.»
دانشگاه، حلقه اتصال علم و قدرت
رئیس مجلس با اشاره به اینکه پژوهش، آموزش و فرهنگ سه پایه حل مسائل کشور هستند، نقش وزارتخانههای علوم و آموزشوپرورش را محوری خواند و بر عدم تضعیف این دو نهاد تأکید کرد.
وی با بیان اینکه رؤسای دانشگاهها «کنشگران مرزی» میان علم و سیاست هستند، هشدار داد که اگر این افراد درگیر مسائل جزئی شوند، اندیشهورزی لازم برای کشور شکل نخواهد گرفت. قالیباف تأکید کرد: «حکمرانی عاقلانه یعنی نگاه عقلانیت عمومی در کشور باید از دانشگاه برخیزد.»
خطر تصمیمگیریهای لحظهای و کنکور
رئیس قوه مقننه هشدار داد اگر اندیشهورزی و مسئولیتپذیری در دانشگاهها شکل نگیرد، تصمیمسازیها بر اساس ملاحظات لحظهای و مقطعی اتخاذ میشود. وی نمونهای از این آسیب را موضوع کنکور دانست و گفت این بحث علمی است و نباید با تصمیمات شتابزده و غیرعلمی با آن برخورد کرد.
انتقاد از ساختارهای تصمیمگیری بدون پاسخگویی
یکی از مهمترین انتقادات رئیس مجلس، وجود مراکز متعدد تصمیمگیری بدون پذیرش مسئولیت بود. قالیباف خواستار شد که هر نهادی که تصمیم میگیرد، باید مسئولیت کامل آن را نیز بپذیرد و این منطق باید در کل اداره کشور حاکم باشد.
او از رؤسای دانشگاهها خواست که باید با دغدغه دانشجو زندگی کنند و مشکلات مالی و کمبود بودجه را درک کنند، چرا که «کشور با نسخههای کلی و تصمیمات غیرمیدانی درمان نمیشود.»
چشمانداز اقتصادی و نقش دانشگاه
قالیباف در بخش دیگری از سخنانش به برنامه هفتم پیشرفت اشاره کرد و با اتکا به تحلیل کارشناسی، تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی و دو برابر کردن درآمد سرزمینی را منوط به افزایش بهرهوری دانست. او باور دارد که تنها نهادی که میتواند این مسیر را به حرکت درآورد، دانشگاه است، مشروط بر آنکه رئیس دانشگاه بتواند «حلقه عقلانیت میان حکمرانان و محیط واقعی جامعه» باشد و سیاست، صنعت و علم را به هم متصل کند.
رئیس مجلس در پایان تأکید کرد که هر جا در برنامه هفتم ضعف یا جبران گذشته صورت نگرفته باشد، با جدیت اصلاح خواهد شد.