کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جنگ اروپا با فلسطینی‌ها

17 تير 1403 ساعت 14:44

برهان خبر - نه ماه از آغاز جنگ نسل کشی رژیم اسرائیل علیه غزه می‌گذرد که منجر به کشته شدن بیش از سی و هشت هزار فلسطینی، زخمی شدن بیش از هشتادو شش هزار نفر و آواره شدن بیش از 1.9 میلیون نفر شده است. رهبران کشورهای اروپایی با وجود محکومیت‌های مکرر مجامع جهانی، هنوز هیچ کاری برای جلوگیری از این کشتار انجام نداده‌اند. بدتر از آن این که بسیاری از کشورهای اروپایی هنوز از نظر اقتصادی و نظامی در کنار اسرائیل ایستاده­اند.


به گزارش برهان‌خبر به نقل از شبکه الجزیره اتحادیه اروپا پس از آمریکا دومین تامین‌کننده تسلیحات اسراییل است. بر اساس ارقام پایگاه داده COARM سرویس اقدام خارجی اروپا، بین سال های 2018 تا 2022، کشورهای عضو اتحادیه اروپا تسلیحاتی به ارزش 1.9 میلیارد دلار به اسرائیل فروخته‌اند.

حتی پس از اینکه یک دادگاه بین‌المللی در ماه ژانویه حکمی مبنی نسل‌کشی توسط رژیم اسرائیل صادر کرد، کشورهای اتحادیه اروپا جریان انتقال اسلحه به اسرائیل را متوقف نکردند. اتحادیه اروپا دارای سیستمی برای اجرای تحریم‌های تسلیحاتی است، اما از اعمال تحریم‌های تسلیحاتی خودداری کرده است.

برخی از کشورهای اتحادیه اروپا از جمله ایتالیا، هلند، اسپانیا و منطقه والونیا بلژیک اعلام کرده‌اند که انتقال تسلیحات به اسرائیل را تعلیق می‌کنند، اما این اظهارات هیچ اقدام مشخصی را در پی نداشته است. تنها اقدامی که توسط اتحادیه اروپا انجام شده است فقط تعلیق بخشی از انتقال تسلیحات به رژیم اسرائیل بوده‌است.

بر اساس گزارش SIPRI، آلمان بزرگترین تامین کننده اروپایی است که سی درصد تسلیحات خود را بین سال‌های 2019 تا 2023 به اسرائیل فروخته است. صادرات تسلیحات این کشور به رژیم اسرائیل در سال گذشته حدود ده برابر شده و ارزش آن از سی و پنج میلیون دلار به سی صدو بیست و شش میلیون دلار افزایش یافته است.

بر اساس داده‌های اتحادیه اروپا، بین سال های 2018 تا 2022، رژیم اسرائیل تامین‌کنندگان تسلیحات دیگری نیز در اروپا داشته است. مثلا ایتالیا نودو هشت میلیون دلار، جمهوری چک هشتادو هشت میلیون دلار و اسپانیا با شصت و هشت میلیون دلار انواع اسلحه به رژیم اسرائیل صادر کرده‌اند. این در حالی است که اتحادیه اروپا هنوز اطلاعاتی را در خصوص میزان انتقال تسلیحات به رژیم اسرائیل در سال 2023 منتشر نکرده است.
 
علاوه بر تأمین مستقیم سلاح برای رژیم اسرائیل، تسلیحات اتحادیه اروپا اغلب به طور غیرمستقیم و طرق دیگر نیز به اسرائیل صادر می‌شود. مثلا جت‌های جنگنده اف35 ساخت آمریکا که برای بمباران غزه مورد استفاده قرار می‌گیرند، متکی به قطعات اروپایی هستند و حداقل بیست و پنج درصد قطعات یدکی آن مستقیما از اروپا به اسرائیل صادر می‌شود.

در همین حال تانک‌های مرکاوای اسرائیل که از زمان آغاز تهاجم این رژیم در غزه فعال هستند، از قطعات موتور ساخت شرکت آلمانی MTU (یکی از زیرمجموعه‌های رولز رویس) استفاده می‌کنند. شرکت بریتانیایی BAE Systems با همکاری شرکت آلمانی راین متال، هویتزرهای خودکششی M109 را تولید می‌کند که برای گلوله‌باران مناطق پرجمعیت غزه استفاده می‌شود. براساس شواهد عفو بین‌الملل این سلاح‌های توپخانه‌ای از مهمات فسفر سفید نیز استفاده می‌کنند که می‌تواند پوست را تا استخوان بسوزاند و باعث اختلال در عملکرد اعضای بدن شود.

کشورهای اروپایی نه تنها در میان اجماع فزاینده بین‌المللی مبنی بر نسل‌کشی توسط رژیم اسرائیل در غزه، سلاح به اسرائیل صادر می‌کنند، بلکه مبالغی از هزینه‌های عمومی خود را نیز به حمایت از تولیدکنندگان اسلحه اختصاص می دهند.

تحقیقات جدید مؤسسه فراملی و استاپ ویپن‌هندل نشان می دهد که پول مالیات‌دهندگان اروپایی به میزان چهارصدو بیست و شش میلیون یورو در حال حاضر به شرکت‌هایی اختصاص می‌یابد که اسرائیل را مسلح می‌کنند.

مثلا شرکت آلمانی راین متال که گلوله‌های تانک را به اسرائیل می‌فرستد، بیش از صدوشصت و نه میلیون یورو (183 میلیون دلار) دریافت کرده است، در حالی که شرکت فنلاندی-نروژی نامو که موشک‌اندازهای شانه‌ای «بونکر باستر» آن به اسرائیل صادر می‌کند، بیش از صدوبیست و سه میلیون یورو دریافت کرده است.

افزون براین، مبالغ عمومی اروپا برای تامین مالی پروژه‌های امنیتی و دفاعی که به نفع ماشین جنگی اسرائیل است، مصرف می‌شود. برای مثال از سال 2008، هشتادو چهار نهاد اسرائیلی هفتادو پنج میلیون دلار از مجموع صدو سی و دو پروژه امنیتی دریافت کرده‌اند.

علاوه بر این، کشورهای اتحادیه اروپا چندین دهه است که پول مالیات دهندگان را برای تسلیحات اسرائیلی خرج و از مجتمع صنعتی- نظامی اسرائیل حمایت می‌کنند. اسرائیل یکی از ۱۰ صادرکننده برتر تسلیحات در جهان است که تقریبا بیست و پنج درصد از صادرات دفاعی آن به کشورهای اروپایی می‌رود.

همچنین بخش عمده از دانشی که در توسعه ابزارهای جنگ دیجیتال اسرائیل در غزه به کار گرفته شده اند، در دانشگاه‌هایی که از بودجه تحقیقاتی اروپا بهره می‌برند، تکمیل شده است.

این واقعیت که مبالغ عمومی و مالیات‌ها در اروپا به شرکت‌های تسلیحاتی و سایر نهادهای دخیل در حمله اسرائیل به غزه هدایت می‌شود، در واقع به این معنی است که اتحادیه اروپا در حال تامین مالی یک نسل‌کشی است. اتحادیه اروپا باوجود تمام ادعاهایش در مورد حقوق بشر و حاکمیت قانون، در پاسخ به نسل‌کشی اسرائیل علیه غزه نتوانسته است به هیچ یک از این ادعاها جامه عمل بپوشاند و این باعث شده است که اعتبار و مشروعیت اروپا از بین برود.


کد مطلب: 3007

آدرس مطلب :
https://www.borhankhabar.ir//news/3007/جنگ-اروپا-فلسطینی-ها

برهان خبر
  https://www.borhankhabar.ir/