کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گردش به چپ ناگهانی فرانسوی‌ها

18 تير 1403 ساعت 13:22

برهان خبر - در میان شگفتی همگان، ائتلاف احزاب چپ فرانسه توانست اکثریت نسبی در پارلمان این کشور را کسب کرده و از دیگر احزاب پیشی بگیرد. بدین‌ترتیب حزب راست افراطی شکست خورد، اما در عین حال نخست وزیر فرانسه نیز وادار به استعفا شد.


به گزارش برهان‌خبر به نقل از رویترز ائتلاف چپ در مرحله دوم انتخابات پارلمانی فرانسه که روز یکشنبه ۱۷ تیر برگزار شد، توانست بیشترین کرسی‌ها را به دست آورده و از ۵۷۷ کرسی پارلمان فرانسه تکلیف ۵۵۸ کرسی تا بامداد دوشنبه روشن شد، اما آمار حکایت از آن دارد که تا اینجای کار ائتلاف چپگرای «جبهه مردمی جدید» تاکنون ۱۷۷ کرسی را نصیب خود کرده، ائتلاف حامی مکرون ۱۵۷ کرسی و حزب راست افراطی ۱۴۱ کرسی.

با این حال، هیچ کدام از این سه بلوک سیاسی نتوانستند اکثریت مطلق را به دست آورند. این درست بر خلاف پیش‌بینی‌هایی است که حکایت از پیروزی حزب راست افراطی داشت. 

با این اوصاف، هیچ یک از احزاب راه‌یافته به پارلمان از اکثریت لازم برای تشکیل دولت (۲۸۹ کرسی) برخوردار نیست و حزبی که بیشتری آرا را دارد، باید برای تشکیل دولت با دیگر احزاب ائتلاف کند.

این در حالی است که در دور اول این انتخابات، جریان راست افراطی در جایگاه نخست قرار داشت و ائتلاف نوظهور احزاب چپ‌گرا جایگاه دوم را به خود اختصاص داده بود. حزب ماکرون در دور نخست انتخابات در جایگاه سوم قرار داشت و به لطف مشارکت بالای مردم فرانسه - که ناشی از نگرانی از قدرت‌گیری راست افراطی بود - توانست به دور دوم راه پیدا کند.

ائتلاف احزاب چپ نام «جبهه مردمی» را با الهام از ائتلافی انتخاب کردند که حدود صد سال پیش در انتخابات فرانسه مانع از پیروزی جریان راست افراطی شده بود.

به دلیل حساسیت‌های این دوره از انتخابات پارلمانی فرانسه، میزان مشارکت در آن شدیدا افزایش یافت و به بالاترین میزان از سال ۱۹۸۱ تاکنون رسید.

بر اساس آمار وزارت کشور فرانسه، میزان مشارکت در مرحله دوم انتخابات پارلمانی تا ساعت ۱۷ روز یکشنبه به ۵۹.۷۱ درصد رسید و رکورد مرحله اول این انتخابات را شکاند.


کد مطلب: 3031

آدرس مطلب :
https://www.borhankhabar.ir//news/3031/گردش-چپ-ناگهانی-فرانسوی-ها

برهان خبر
  https://www.borhankhabar.ir/