کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سایه سنگین چین بر سر نشست ناتو

21 تير 1403 ساعت 15:19

برهان خبر- رهبران ناتو متعهد شدند که در سال آینده حداقل ۴۳ میلیارد دلار کمک نظامی به اوکراین ارائه دهند تا این کشور در برابر روسیه تقویت شود و به طور رسمی اعلام کردند که کی‌یف در مسیر "غیرقابل برگشت" به عضویت ناتو قرار دارد.


به گزارش برهان خبر به نقل از شبکه الجزیره علاوه بر این تعهدات، که در بیانیه نهایی پس از نشست ناتو در واشنگتن دی‌سی در روز چهارشنبه درج شد، اقداماتی مشترک برای تقویت اوکراین در دستور کار قرار گرفت.

این اقدامات شامل تحویل اولین جت‌های جنگنده اف۱۶ ناتو تا تابستان به اوکراین است. آمریکا همچنین اعلام کرد که برای مقابله با تهدید رو به رشد روسیه در سال ۲۰۲۶ موشک‌های دوربرد بیشتری را در آلمان مستقر خواهد کرد.

الجزیره گزارش داد که ناتو به اکثر درخواست‌های زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین، پاسخ مثبت داده است و خاطرنشان کرد که علاوه بر اف ۱۶، انتظار می‌رود ناتو ده‌ها سامانه دفاع هوایی به اوکراین ارائه دهد.

آمریکا موافقت کرده است که چهار سامانه موشکی پاتریوت را به اوکراین بدهد، در حالی که سایر اعضا نگهداری و تعمیر این سامانه‌ها را تامین می‌کنند.

بیانیه نهایی ائتلاف تاکید کرده است که "آینده اوکراین در ناتو است"، و متعهد شده است که به پشتیبانی از کی‌یف در "مسیر غیرقابل برگشت به سمت یکپارچگی کامل با یورو-آتلانتیک، از جمله عضویت در ناتو" ادامه دهد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، در عین حال افزود که اوکراین بلافاصله به صفوف ائتلاف نمی‌پیوندد، اما تاکید داشت که باید پس از پایان جنگ این اتفاق بیفتد تا اطمینان حاصل شود که روسیه دیگر هرگز به کی‌یف حمله نخواهد کرد.

بیانیه ناتو همچنین لحن گذشته خود درباره چین را تقویت کرد و آن را "تسهیل‌کننده قاطع" تلاش‌های جنگی روسیه در اوکراین خواند و گفت که پکن همچنان به چالش‌های سیستماتیک برای امنیت یورو-آتلانتیک ادامه می دهد.

استولتنبرگ به خبرنگاران گفت که این اولین باری است که ۳۲ متحد به طور مشترک چین را به عنوان تسهیل‌کننده قاطع جنگ روسیه معرفی کرده‌اند و این یک پیام مهم است.

از سوی دیگر نشست رهبران ۳۲ کشور ناتو به علاوه شرکای اقیانوسیه استرالیا، ژاپن، نیوزیلند و کره جنوبی، و همچنین اوکراین احتمالا یکی از آخرین حضورهای جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در یک انجمن بین‌المللی قبل از انتخابات این کشور خواهد بود. و با کمتر از چهار ماه تا انتخابات، مشکلات سیاسی بایدن بر این گردهمایی سایه افکنده است.

پی‌جی کراولی، معاون سابق وزارت امور خارجه ایالات متحده در امور عمومی گفت: رهبران ناتو می‌بینند که جو بایدن همان رهبری نیست که یک، دو یا سه سال پیش با او روبرو شدند و نگران این هستند، زیرا او ناتو را به مرکز سیاست امنیت ملی آمریکا بازگردانده است. وی افزود: با توجه به دیدگاه دونالد ترامپ که به همه ائتلاف‌ها به ویژه ناتو مشکوک است، می‌دانند که این بیانیه‌ارزشمند برای آینده اوکراین، ممکن است فقط هشت ماه دوام داشته باشد.


کد مطلب: 3108

آدرس مطلب :
https://www.borhankhabar.ir//news/3108/سایه-سنگین-چین-سر-نشست-ناتو

برهان خبر
  https://www.borhankhabar.ir/