کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پزشکیان:تصمیمات بریکس باید ضمانت اجرایی داشته باشد

2 آبان 1403 ساعت 16:27

برهان خبر - رئیس‌جمهور گفت: بریکس نباید باشگاه گفت وگو باشد، بلکه تصمیمات بریکس باید ضمانت اجرایی داشته باشد.


به گزارش برهان خبر، مسعود پزشکیان در اجلاس سران بریکس اظهار کرد: ایرانم تلاش می‌کند تا بریکس به دور از سیاست زدگی، وظیفه اصلاح نظام حکمرانی اقتصادی  جهان را با موفقیت به پیش ببرد. نهادسازی‌های بریکس با حضور اعضای جدید باید مسئولیت بیشتری برای تامین مالی کشورهای عضو بر عهده بگیرد. هر یک از کشورهای عضو بریکس باید پیشرفت عضو دیگری را پیشرفت خود بداند.

وی افزود: بریکس نباید باشگاه گفت وگو باشد. تصمیمات بریکس باید ضمانت اجرایی داشته باشد. رشد سطح همکاری‌های اقتصادی میان اعضای بریکس می‌تواند شاخص موفقیت بریکس مورد ارزیابی قرار گیرد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: راه اندای سامانه‌های حمل و نقل هوشمند با استفاده از داده‌های هوش مصنوعی در تصمیم‌گیری بریکس باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

پزشکیان خاطرنشان کرد: آنچه در فلسطین و لبنان رخ می دهد، نادیده گرفتن حق مردمی است که چیزی جز سرزمین اجدادی خود نمی‌خواهند. از تمامی اعضای بریکس تقاضا دارم از همه ظرفیت‌های خود برای توقف جنگ در غزه و لبنان و کاهش تنش در منطقه استفاده کنند.

وی ادامه داد: تلاش‌هایی که تاکنون برای کاهش سلطه دلار انجام شده است باید با راهکارهای عملیاتی از جمله سبد ارزی بریکس یا تسویه مستقل از دلار تقویت شوند. کشورهای مستقل دیگر نمی‌توانند تاوان سیاست‌های نادرست مالی یا ناکارامدی آمریکا در مبارزه با فساد سازمان یافته در بخش مالی خود را بپردازند.
پزشکیان خاطرنشان کرد: بانک توسعه نوین و صندوق اندوخته احتیاطی باید مسئولیت بیشتری در تامین مالی پروژه‌های کشورهای عضو و مقابله با ناترازی پرداخت‌ها بر عهده بگیرد.
رئیس جمهور افزود: بسیاری از امیدها برای ایجاد جهان امن‌ار، عادلانه تر و شکوفاتر در دنیای پس از جنگ سرد هنوز فرصت تحقق پیدا نکرده و میل به سلطه گری و یکجانبه‌گرایی همچون آفتی کشنده وجود دارد. تاکید می‌کنم که رفاه و توسعه اقتصادی فراگیر در سایه صلح و امنیت همگانی قابل دسترسی است.


کد مطلب: 5749

آدرس مطلب :
https://www.borhankhabar.ir//news/5749/پزشکیان-تصمیمات-بریکس-باید-ضمانت-اجرایی-داشته-باشد

برهان خبر
  https://www.borhankhabar.ir/