کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رشد ۲ برابری صادرات قطعات خودرو ایران به روسیه

3 آبان 1403 ساعت 15:15

برهان خبر - رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو از تلاش‌های انجام شده جهت سفارش‌گذاری برای خرید قطعات خودرویی از سوی روس‌ها خبر داد و گفت: سفارش‌گذاری از محصولات قطعه‌سازان ایرانی به دو برابر سال گذشته رسید.


به گزارش برهان خبر، محمدرضا نجفی‌منش در گفت‌وگویی رادیویی پیرامون بایدها و نبایدهای صادرات خودرو، با بیان این موضوع، اظهار کرد: هرچند که معتقدیم رقم قراردادهای منعقد شده هنوز اندک است، اما نشان دهنده به ثمر نشستن تلاش‌ها برای حضور در بازار این همسایه قدرتمند شمالی است.

رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، خاطرنشان کرد: روس‌ها همچنین درخواست واردات ۲۰۰۰ دستگاه خودرو از تولید دو خودروساز بزرگ کشور (ایران‌خودرو و سایپا) را داشته‌اند که به صورت خودروی کامل (CBU) انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه علیرغم همه مشکلات موجود در اقتصاد و صنعت خودروسازی، اما روی صادرات محصولات  تمرکز داریم، تاکید کرد: روسیه را بازار مناسبی برای تولیدات ایرانی می‌دانیم؛ در همین راستا از سال ۲۰۲۲ تاکنون سه حضور متوالی در نمایشگاه بزرگ اتومبیلیتی مسکو داشته‌ایم که سبب جلب و جذب روس‌ها به صنعت خودرو و قطعه سازی کشورمان شده است.

این فعال صنعت قطعه کشور ابراز امیدواری کرد: حمایت‌ها از این صنعت پیشران کشور ادامه داشته باشد و برخی دخالت‌های بی‌جا سبب توقف امر خطیر صادرات نشود تا فعالان صنعتی کشورمان بتوانند در بازارهای بین‌المللی حضور مثمر ثمر داشته باشند.

نجفی‌منش ضمن یادآوری آمار سال ۱۳۹۰ و تولید یک میلیون و ۶۵۰ هزار دستگاه خودرو در آن سال،  تصریح کرد: پس از آن و تا به امروز به دلیل دخالت‌های مکرر، قیمت‌گذاری‌های دستوری و ضرر و زیان‌های وارد به این صنعت، دیگر نتوانستیم به این تیراژ دست پیدا کنیم. در حقیقت قیمت‌گذاری دستوری سبب شده تا اختلاف قیمت به بازار تحمیل شود؛ علیرغم اینکه، دولت‌های گذشته همگی قول مساعد برای رفع مشکل دادند، اما همچنان این چالش‌ها پابرجاست؛ اما امیدوار هستیم با قول مساعد رئیس جمهور دولت چهاردهم و وزیر صمت در این زمینه، بار دیگر بتوانیم به روزهای پرشکوه صنعت خودرو در گذشته بازگردیم.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور در پایان ضمن اشاره به برخی افراد و مسئولان در جامعه که برای مطرح کردن خود صنعت خودرو را تخطئه می‌کنند، گفت: نقد از این صنعت بسیار خوب است اما نباید با تخریب همراه باشد. به‌هرحال کارهای بسیار خوبی در این صنعت انجام شده و باید فضا را برای فعالیت هرچه بهتر صنعتگران مهیا کرد، اما اینکه نقد غیرمنصفانه داشته باشیم و به جامعه این‌طور القا کنیم که نمی‌توانیم هیچ کاری انجام بدهیم، زیبنده نیست.


کد مطلب: 5777

آدرس مطلب :
https://www.borhankhabar.ir//news/5777/رشد-۲-برابری-صادرات-قطعات-خودرو-ایران-روسیه

برهان خبر
  https://www.borhankhabar.ir/