مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران، با وجود ادعای توقف مازوتسوزی در برخی نیروگاهها، از ادامه این روند در برخی کارگاهها و صنایع کوچک خبر داد.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به اینکه همچنان در تهران مازوت سوزی وجود دارد، گفت: کارگاهها و مجموعههای کوچک صنعتی در پایتخت از مازوت استفاده میکنند.
به گزارش برهان خبر، مهدی پیرهادی در حاشیه جلسه امروز شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران درباره توقف مازوت سوزی در سه نیروگاه اظهار کرد: سال گذشته اولین نفری بودم که موضوع مازوت سوزی را به شکل گسترده و با ذکر فضاهای اقدام کننده اعلام کردم. خداراشکر میکنم این موضوع ثابت شد چرا که مافیای قدرت و ثروت پیگیر این بودند که مازوت سازی در استان البرز و همدان نداریم. از رئیس جمهور محترم تشکر میکنم که به درستی دستور داد مازوت سازی در استان البرز متوقف شود و نشان داد دغدغه سلامت مردم را دارد.
وی ادامه داد: در سه جلسه این تذکر را در شورا اعلام کرده بودم اما تخریبهای گستردهای علیه من در رسانهها و مجموعههای مختلف انجام شد. هرچقدر با صدای بلند این مساله را اعلام میکردیم، برخیها نمیخواستند بشنوند و مدام تاکید میکردند که در تهران مازوت سوزی وجود ندارد. به قدری مافیای فروش مازوت قوی بود که سعی میکردند به هر شکلی صدای ما را سرکوب کنند.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران اضافه کرد: آلودگی شهر تهران به عوامل مختلفی بستگی دارد. مصرف سوخت حدود ۷ میلیون خودروی فرسوده در کشور بیش از سه برابر میزان استاندارد سوخت معمول است. این هزینه را ضربدر میزان سوخت، هزینه بنزین وارداتی (هر لیتر بنزین وارداتی ۸۰ سنت است) و ۳۶۵ روز کنید، میبینید از محاسبات این مولفهها یک عدد قابل توجهی به خاطر افزایش سوخت خواهیم داشت. یکی از علتهای اینکه وارد کننده بنزین شدهایم، همین خودروهای فرسوده است. موتورسیکلتهای کاربراتوری بین ۷ تا ۱۴ برابر یک خوردو آلایندگی ایجاد میکنند. کامیونهای فرسوده هم نیاز به نوسازی دارند.
وی با بیان اینکه مافیای خودرو در کشور حتما وجود دارد، بیان کرد: با وجود همه دستورات جلوی واردات خودرو از سوی مافیا به نحوی گرفته میشود. در همین باره زمانی که دولت اجازه داده و مجلس مصوب کرده فضای خوبی در کشور به وجود آمده است. خودروهای با کیفیت در کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندگی نقش دارند. پیشنهاد من این است دولت ابتدا حدود ۷ میلیون خودروی فرسوده را خارج کند و یک اهتمام ویژه در ماجرای اسقاط خودرو داشته باشد.
پیرهادی با اشاره به اینکه قانون توقف مازوت سوزی در سه نیروگاه کشور شروع بسیار ارزشمندی است، گفت: انشاءالله به روزی برسیم که جلوی مازوت سوزی ۱۱ نیروگاه دیگر هم با دستور قاطع رئیس جمهور گرفته شود. شاید ناترازی انرژی در بعضی از قسمتها رخ دهد؛ اما سلامت مردم مهمتر از همه چیز است. رئیس جمهور محترم جراح قلب است و سلامت مردم برایش مهم و در اولویت است. درست است اعلام شد که ممکن است دو ساعت خاموشی داشته باشیم اما مردم حرف منطقی را میپذیرند. انشاءالله نیروگاههای جدید را بسازند و وارد مدار کنند تا از این ناترازی هم خارج شویم.
عضو شورای شهر ادامه داد: در دهههای گذشته باید نیروگاه ایجاد میکردیم و بهسازی و توسعه انجام میدادیم تا با چنین روزی مواجه نشویم. بالاخره حالا رئیس جمهور تصمیم گرفت بین سلامت و آلودگی، سلامت را انتخاب کند که تصمیم شجاعانهای بود.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا اضافه کرد: همکاران در وزارت نفت اعلام کردند مازوت سوزی در تهران نداریم؛ اما نکته این است که برخی کارگاهها و مجموعههای کوچک صنعتی از مازوت و سوختهای مشابه استفاده میکنند. مازوت سوزی کرج توسط حرکت باد به تهران میرسد و این مسئله در مدلسازیهای صورت گرفته مشخص شده است.
وی با اشاره به کیفیت سوخت به عنوان علت دیگر آلودگی هوا گفت: طبق اسناد بالادستی دولت موظف است کیفیت سوخت را ارتقاء دهد. وزارت نفت هم اعلام کرد برای ایجاد تغییرات، پالایشگاهها باید هزینه سنگینی کنند تا این افزایش کیفیت سوخت را داشته باشند. دولت حتما باید برای آن برنامهریزی و اقدام کند. آقای پزشکیان قول داده که مردم از او حرف دروغ نشوند و این حرف بسیار ارزشمندی است.
پیرهادی درباره معاینه فنی خودروها نیز بیان کرد: برخی از خودروها از شهرهای دیگر معاینه فنی میگیرند که شورای شهر نمیتواند به آن ورود کند. استانداردهای معاینه فنی در تهران مشخص است و باید خودروهایی در تهران و کلانشهرها تردد داشته باشند که یک معاینه فنی مشخص را دریافت کنند. سطح استانداردها در تهران با شهرستانها متفاوت است.
وی با اشاره به توسعه حمل و نقل عمومی گفت: پروژه توسعه حمل و نقل عمومی در حال پیگیری است. بیش از ۱۳۵۰ اتوبوس وارد خطوط اتوبوسرانی شده و این اتفاق قبلا نیفتاده بود. تا آخر سال عدد قابل توجهی به این تعداد اضافه میشود. واگنهای مترو هم در حال ساخت است که به مرور به چرخه حمل و نقل عمومی اضافه میشوند.
عضو شورای شهر ادامه داد: در حال بررسی توسعه و حفظ فضای سبز و سایر آلایندههایی که در کاهش کیفیت هوا نقش دارند، هستیم. دستگاهها باید ورود و کمک کنند و قوه قضاییه میتواند نقش بسیار مهمی در این قضیه داشته باشد. برخی از دستگاهها ترک فعل کردند؛ اما برخورد جدی با آنها نشد. باید در این خصوص اقدام ویژه صورت بگیرد و خود ریاست محترم قوه قضاییه میتواند اقدام کند چرا که سلامت مردم برای ما بسیار مهم است. در شهر تهران طبق گزارش دیوان محاسبات و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس بیش از ۳.۳ میلیارد دلار خسارت آلودگی هوا و در کشور ۱۱.۳ میلیارد دلار خسارت متوجه مردم میشود.