يکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۳
کد مطلب : 2022
جالب است ۰
نمایندگان مجلس شورای اسلامی از ابتدای امسال تا روز سه شنبه اول خرداد 19 جلسه علنی داشتند که پرونده تخلف 12 وزارتخانه، نهاد، سازمان، دستگاههای دولتی و زیر مجموعه آنها را به قوه قضائیه ارسال کردند.
مجلس یازدهم در روزهای آخر پرونده تخلف 12 وزارتخانه، نهاد و دستگاههای دولتی را به قوه قضائیه ارسال کرد
 به گزارش برهان خبر، مجلس شورای اسلامی در فروردین امسال پنچ جلسه علنی داشت. (یکشنبه 19، دوشنبه 20، یکشنبه 26، دوشنبه 27 و سه شنبه 28 فررودین).

همچنین مجلس شورای اسلامی در اردیبهشت ماه، 12 جلسه علنی برگزار کرد. (یکشنبه دوم ، دوشنبه سوم، سه شنبه چهارم، یکشنبه نهم، دوشنبه دهم نوبت صبح و عصر، سه شنبه یازدهم نوبت صبح و عصر، یکشنبه 23، سه شنبه 25، چهارشنبه 26 و یکشنبه 30 اردیبهشت).

نمایندگان در خرداد ماه تنها یک روز در 2 نوبت جلسه داشتند. ( سه شنبه اول خرداد در نوبت صبح و عصر).

در این جلسات گزارش 12 تحقیق و تفحص و اعمال ماده ۲۳۴ آئین نامه داخلی مجلس از وزارتخانه ها، نهادها، سازمان، دستگاههای دولتی و زیر مجموعه آنها قرائت و آنها را به قوه قضائیه ارسال کردند.

ارسال گزارش از مجلس شورای اسلامی به قوه قضائیه بدان معناست که تخلف این وزارتخانه ها و نهادها برای نمایندگان مجلس شورای محرز است  باید با این تخلفات برخورد قضائی شود.

 این وزارتخانه ها، نهادها، سازمان، دستگاههای دولتی و زیر مجموعه آنها بدین شرح است؛

1-گزارش تحقیق و تفحص درباره عملکرد سازمان حفظ نباتات در جلسه علنی سه‌شنبه چهارم اردیبهشت ماه قرائت و با 167 رأی موافق، 19 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 217 نماینده حاضر در جلسه این گزارش به قوه قضائیه ارسال شد.

2- گزارش نهایی کمیسیون اقتصادی در مورد تحقیق و تفحص از شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی (شستا) و شرکت‌های زیر مجموعه آن از سال ۱۳۹۲ الی ۱۳۹۹ در جلسه سه شنبه 25 اردیبهشت قرائت و با 147 رأی موافق، 16 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از 219 نماینده حاضر در جلسه برای رسیدگی قضائی به قوه قضائیه ارسال شد.

 3- نمایندگان در جلسه سه شنبه 25 اردیبهشت گزارش کمیسیون انرژی با اعمال ماده 234 آیین‌نامه داخلی مجلس در مورد اجرای ناقص تکالیف قانونی مربوط به جمع آوری گازهای همراه تولید نفت و مشعل از سوی وزارت نفت با 161 رأی موافق، 9 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 220 نماینده حاضر در جلسه موافقت کرده و به قوه قضائیه ارسال کردند.

4- گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مورد عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به استفاده سوخت مازوت توسط نیروگاه ها در جلسه سه شنبه 25 اردیبهشت قرائت و آنرا جهت رسیدگی به قوه قضائیه ارجاع دادند.

5- نمایندگان در نشست علنی روز سه شنبه 25 اردیبهشت مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش نهایی کمیسیون انرژی در خصوص تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران با اعمال ماده 211 آئین نامه داخلی مجلس و ارجاع گزارش مذکور به قوه قضائیه با 161 رأی موافق، 6 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از 217 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

6- گزارش نهایی تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه در روز سه شنبه اول خرداد قرائت و با 156 رأی موافق، 5 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 233 نماینده حاضر در جلسه، آنرا برای بررسی و پیگیری به قوه قضائیه ارسال شد.
 
7- نمایندگان مجلس در نشست علنی سه شنبه، اول خرداد گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در خصوص نقض در اجرای قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی از سوی سازمان برنامه و بودجه مصوب 21 شهریور ماه سال 68 با اصلاحات و الحاقات بعدی، قرائت و آنرا با 136 رأی موافق، 23 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجمع 236 نماینده حاضر در جلسه به قوه قضائیه ارجاع دادند.
 
8- نمایندگان در نشست علنی سه شنبه اول خرداد مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در خصوص نقض، استنکاف و اجرای ناقص قوانین مرتبط با جلوگیری از آلایندگی زیست محیطی پالایشگاه نفت آبادان را قرائت و با 168 رأی موافق، 10 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 225 نماینده حاضر در جلسه آنرا برای بررسی و پیگیری به قوه قضائیه ارسال کردند.
 
9- نمایندگان در نشست علنی سه شنبه اول خرداد مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی درخصوص پرداخت و دریافت حقوق های نجومی، با ارسال این گزارش به قوه قضائیه موافقت کردند.

10- نمایندگان در نشست علنی سه شنبه اول خرداد مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به گزارش نهایی تحقیق و تفحص از عملکرد شهرداری آبادان و اروندکنار از سال 1385 تاکنون که در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی تهیه شده بود، قرائت و آنرا با 129 رأی موافق، 19 رأی مخالف و 9رأی ممتنع از مجموع 230 نماینده حاضر در جلسه برای بررسی و پیگیری به قوه قضائیه ارسال کردند.

11- نمایندگان در نشست علنی سه شنبه اول خرداد مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد طرح تحقیق و تفحص از سازمان های ایمیدرو و ایدرو قرائت و با 176 رأی موافق، 7 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 223 نماینده حاضر در جلسه با ارجاع آن به قوه قضائیه موافقت کردند.

12- نمایندگان در جلسه سه شنبه اول خرداد مجلس شورای اسلامی گزارش نهایی تحقیق و تفحص و بررسی عملکرد اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران قرائت و با 147 رأی موافق، 9 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 221 نماینده حاضر در جلسه با ارسال این گزارش به قوه قضائیه موافقت کردند.

مجلس یازدهم تنها تا ساعت 24 امروز یکشنبه ششم خرداد اعتبار دارد و فردا دوشنبه مجلس دوازدهم افتتاح می شود.
 
مجلس حق تحقیق و تفحص در مورد همه امور کشور را دارد.

همچنین طبق ماده 234 آئین نامه داخلی مجلس هرگاه حداقل 10 نفر از نمایندگان و یا هرکدام از کمیسیونها، عدم رعایت شؤونات و نقض یا استنکاف از اجرای قانون یا اجرای ناقص قانون توسط رئیس‌جمهور و یا وزیر و یا مسئولین دستگاه‌های زیرمجموعه آنان را اعلام نمایند، موضوع بلافاصله از طریق هیأت رئیسه جهت رسیدگی به کمیسیون ذی‌ربط ارجاع می‌گردد. 
 
 کمیسیون مذكور حداکثر ظرف مدت 10 ‌روز موضوع را رسیدگی و درصورت وارد بودن با اظهارنظر صریح، گزارش خود را از طریق هیأت رئیسه به مجلس ارائه می‌دهد. 
 
چنانچه نظر مجلس بر تأیید گزارش باشد موضوع جهت رسیدگی به قوه‌قضائیه و سایر مراجع ذی‌صلاح ارسال می‌شود تا خارج از نوبت و بدون تشریفات دادرسی رسیدگی نمایند.
https://borhankhabar.ir/vdch.init23nviftd2.html
نام شما
آدرس ايميل شما