يکشنبه ۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۴
کد مطلب : 2839
جالب است ۰
برهان خبر - وعده بیشتر منابع انرژی تجدیدپذیر این است که انرژی پاک بی‌پایان را از خورشید، باد و دریا به ما ارزانی کنند. اما خورشید همیشه نمی‌درخشد، باد همیشه نمی‌وزد و آب‌ دریا همیشه مواج نیست. این‌ها منابعی هستند که امکان بهره‌برداری از آنها دائمی و هر لحظه که ما بخواهیم وجود ندارد.
خانه‌هایی که باطری هستند
به گزارش برهان خبر به نقل از بی‌بی‌سی این بدان معناست که ما نیاز داریم تا این انرژی را در باتری‌ها ذخیره کنیم. اما باتری‌ها به موادی مانند لیتیوم وابسته‌اند که عرضه آن بسیار کمتر از تقاضای فعلی یا آینده است. 

باوجود برخی کشف‌های جدید از ذخایر لیتیوم در جهان، عرضه محدود این ماده، وابستگی بیش از حد به چند معدن انگشت‌شمار در سراسر جهان و تأثیرات محیط زیستی آن، جستجو برای مواد جایگزین باتری لتیومی را بسیار ضرورت بخشیده‌است.

اینجاست که روش‌های دیگر برای ذخیره انرژی اهمیت پیدا می‌کنند. یکی از این روش‌ها، دستگاه‌های ابرخازن هستند.

به منظور ذخیره‌سازی انرژی در منازل دستگاهی به نام ابرخازن از سه ماده ساده و ارزان آب، سیمان و کربن سیاه اختراع شده است که می‌تواند برق مورد نیاز برخی از لوازم خانگی را تامین کند.

ابرخازن‌ها در ذخیره‌سازی انرژی بسیار کارآمد هستند، اما از جهات مهمی با باتری‌ها تفاوت دارند. آن‌ها می‌توانند بسیار سریع‌تر از باتری‌های لیتیوم-یون شارژ شوند و دچار همان سطوح کاهش عملکرد نمی‌شوند. اما ابرخازن‌ها انرژی ذخیره‌شده خود را به سرعت آزاد می‌کنند، که آن‌ها را در دستگاه‌هایی مانند تلفن‌های همراه، لپ‌تاپ‌ها یا خودروهای برقی که نیاز به تأمین انرژی پایدار در طولانی‌مدت دارند، کمتر مفید می‌سازد.

در همین راستا دانشگاه ماساچوست اخیرا با استفاده از سوپرکپاسیتورها اقدام به تهیه نوعی ابرخاذن بتنی کرده که می‌تواند الکتریسیته را در خود ذخیره کند. بدین ترتیب می‌توان از این به بعد خانه‌هایی ساخت که دیوارها و سقفش منبعی برای تغذیه الکتریسیته باشند. 

با این حال ابرخازن سیمانی فعلا فقط می‌تواند ۳۰۰ وات‌ساعت در هر متر مکعب انرژی ذخیره کند که فقط برای روشن کردن یک لامپ ۱۰ واتی به مدت ۳۰ ساعت کافی است. 

با این حال ابرخازن‌های سیمانی کربنی می‌توانند سهم مهمی در تلاش‌ها برای کربن‌زدایی از اقتصاد جهانی داشته باشند. به گفته محققین اگر بتوان آن را مقیاس‌بندی کرد، این فناوری می‌تواند به حل یک مسئله مهم کمک کند، ذخیره‌سازی انرژی تجدیدپذیر.
https://borhankhabar.ir/vdcd.s0x2yt0jna26y.html
نام شما
آدرس ايميل شما