چهارشنبه ۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۰
کد مطلب : 3073
جالب است ۰
یاسمن حسین نژاد- نسل های امروز از ما سوال می کنند و حتی خرده می گیرند که این تعزیه چه معنا و مفهومی دارد که در هوای گرم تابستان یا سرمای سوزناک زمستان آن همه لباس و زره و کلاهخود و شمشیر و سپر بدست می گیرید و از اول صبح تا دم غروب ( روزهای عاشورا یا به قولی تعزیه مقتل ) خود را به آب و تاب می زنید. 
زیباترین نوع نمایش آیینی جهان  ولی پر از معنا و مفهوم
به گزارش برهان خبر، در روستای فیض آباد و اغلب روستاهای ایران در ایام محرم هرروز یک تعزیه ای برپاست.  
مثال بازم از فیض آباد می زنم که تعزیه از قدیم الایام جایگاه خاصی در این ولایت داشته است. 
تمام ایام دهه اول محرم برای هر روزش یک تعزیه خاص دارند و به ترتیب از تعزیه مسلم و شروع می شود تا روز هشتم که تعزیه ابالفضل است. 
روز تاسوعا مراسمی خاص  دارند که در مطلبی جدا توضیح خواهم داد و روز عاشورا مثل فینال می ماند. 
 تعزیه مقتل یعنی از صبح کاروان امام حسین از نقطه ای خاص با علم و کتل حرکت می کند و وارد میدان اصلی روستا می شوند و با ورود حر شروع می شود تا شهادت امام دم غروب. 
برخی نسخه های مقتل بیش از یکصد سال قدمت دارد و نگه داشته اند. 
تقریبا اغلب فیض آبادی ها که در تهران و سبزوار و سایر شهرها ساکن هستند ایام محرم خصوصا تاسوعا و عاشورا وارد روستا می شوند . روستایی که ۱۵۰ خانوار دارد در این ایام به بالای ۵۰۰ خانوار می رسد . عصرها شبیه‌خوانی است و هر شب هم مراسمی در میدان ده و سپس شام و حتی نهار برای تمامی مردم برقرار است. 
خب ، همه اینها حول محور عاشورا و تعزیه می چرخد و اگر این تعزیه که نسل به نسل به ما رسیده وجود نداشت چنین گردهمایی سالانه ای هم برای تمامی روستاها شکل نمی گرفت.
چرا روستا ؟ 
برای اینکه فضای روستا خیلی شباهت به  آن داستان دراماتیک کربلا دارد .
در شهرها هم تعزیه هست اما روستا داستان دیگری است. 
نتیجه نهایی : از عهد صفویه و نهضت شیعه  باورهای مردم را با نمادهایی زیبا هنرمندان و شعرا و خوانند گان خوش صدا در هم آمیختند و واقعه کربلا را با زیباترین شکل ممکن ایرانیزه کردند. 
خیلی برای خارجی ها تعزیه جالبه. 
در ایتالیا چند مرتبه تعزیه خوانان بزرگ ایران حضور یافته اند و بزرگترین کارشناسان فستیوال های آیینی و سنتی تعزیه را به عنوان زیباترین نوع نمایش آیینی جهان  ولی پر از معنا و  مفهوم معرفی کرده اند.
هنر ایرانی اینجاست که با وجودی که در تعزیه گروهی اقلیت در برابر گروهی اکثریت با وجودی که به ظاهر شکست می خورد ولی چنان زیبا وانمود می کند که برنده نهایی همان گروه اقلیت هستند! و بواقع هم اقلیت یعنی امام حسین و یارانش پیروز نهایی هستند چه اینکه نامشان نه در بین شیعه که در بین بسیاری از بزرگان جهان مثل گاندی جاودانه مانده است. 
 و این هنر ایرانی است ،از رنگ لباس ها مثل سبز و سرخ و آبی و سفید. و بنفش و بگیرید تا نحوه استقرار طرفین موافق و مخالف در تعزیه همه و همه دارای مفهوم است و البته تعزیه خوانان کاربلد و خوش نقش و خوش صدا با اجرای خوبی که دارند مخاطب را جذب می کنند. 
پس با وجودی که همه ساله روز عاشورا یک تعزیه با همان افراد همیشگی با همان شکل و شمایل تکرار می شود اما برای مردم هر بار تازگی دارد نشان دهنده هنر و نبوغ ایرانیان از ترکیب باورها با آیین های سنتی است که صحنه دراماتیک کربلا را به زیباترین شکل ممکن تا به امروز نگه داشته و این جریان جوشان و خروشان ادامه خواهد داشت و هرگز از بین نخواهد رفت. 
درود بر بزرگمردان آزاده که این پیام عاشورا را در زندگی خود سرمشق قرار داده اند: اگر دین ندارید لا اقل آزاد و مرد باشید.
 
https://borhankhabar.ir/vdce.f8xbjh87x9bij.html
نام شما
آدرس ايميل شما