يکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۴
کد مطلب : 2027
جالب است ۰
 عصر فردا دوشنبه لابی های سه ماهه برای ریاست مجلس پایان می یابد و از بین سه گزینه ذوالنوری، متکی و قالیباف یکی بعنوان رئیس مجلس از سوی فراسیون انقلاب اسلامی انتخاب و به صحن مجلس معرفی می شود.
فردا پایان لابی های سه ماهه ریاست مجلس/ ذوالنور، متکی و قالیباف کدام رئیس می شود؟
 به گزارش خبرنگار برهان خبر، با اعلام نتایج انتخابات مجلس دوازدهم از روز دوازدهم اسفند سال گذشته رایزنی ها وگمانه زنی ها برای انتخاب رئیس مجلس و همچنین هیئت رئیسه مجلس از جمله نواب رئیس مجلس آغاز شد.

این رایزنی ها و گمانه زنی ها سرانجام فردا به پایان می رسد.

فردا دوشنبه هفتم خرداد مجلس دوازدهم افتتاح می شود. در روز افتتاح مجلس، انتخابات هیئت رئیسه مجلس برگزار نمی شود چرا که هیئت رئیسه سنی یعنی 2 نفر از مسن ترین نماینده و 2 نفر از جوانترین منتخب اداره جلسه افتتاحیه را بر عهده دارند.

انتخابات هئیت رئیسه مجلس برای انتخاب یک رئیس، 2 نواب رئیس، شش دبیر و سه ناظر روز سه شنبه هشتم خرداد در صحن مجلس برگزار می شود اما عصر فردا دوشنبه فراکسیون انقلاب اسلامی با حدود 200 عضو بعنوان مهمترین و بزرگترین فراکسیون مجلس آینده، جلسه دارد و بر اساس سازوکار این فراکسیون هر منتخبی که داوطلب هیئت رئیسه مجلس آینده باشد باید در این فراکسیون کاندیدا شود و رای بیاورد و اگر آرای لازم را کسب نکند، نباید در صحن مجلس برای هیئت رئیسه مجلس کاندیدا شود. همچنین طبق اساسنامه این فراکسیون اگر فردی در جلسه عصر فردا کاندیدا شود و رای نیاورد و در روز سه شنبه در صحن مجلس مجددا کاندیدا شود، اعضای فراکسیون نباید به وی رای دهند.

بنابراین عصر فردا دوشنبه لابی های سه ماهه ریاست مجلس در فراکسیون انقلاب اسلامی پایان می یابد و از بین سه نفر مجتبی ذوالنور منتخب قم، منوچهر متکی و محمدباقر قالیباف منتخبان تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس یکی بعنوان رئیس مجلس از سوی این فراکسیون انتخاب و به صحن مجلس معرفی می شود.  

همچنین این فراکسیون فردا برای 11 عضو دیگر هیئت رئیسه تصمیم گیری می کند.

تا کنون سه گزینه جدی برای نواب رئیس مجلس مطرح شده اند که عبارتند از حمیدرضا حاجی بابائی منتخب همدان، حسینعلی حاجی دلیگانی منتخب شاهین شهر، برخوار و میمه و علی نیکزاد منتخب اردبیل، تیر، نمین و سرعین. که هر کدام بیشترین رای را کسب کند بعنوان منتخب فراکسیون به صحن مجلس معرفی می شود.

برای دبیری و ناظران هیئت رئیسه مجلس گزینه های متعدد مطرح هستند.

البته غیر از گزینه ریاست برای دیگر گزینه های هیئت رئیسه ممکن است فراکسیون مستقلین مجلس که حدود 80 عضو دارد تاثیر گذار باشد و آنچه از سوی فراکسیون انقلاب اسلامی تصمیم گرفته شده، تغییر و تحولاتی رخ دهد. 

مجمع عمومی فراکسیون انقلاب اسلامی صبح امروز یکشنبه جلسه داشت که 187 نفر در این جلسه حضور یافتند و حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی در رقابت با سیدمحمود نبویان،‌ با 102 رای به عنوان رئیس موقت این فراکسیون انتخاب شد.

همچنین محمدصالح جوکار و مالک شریعتی به عنوان نواب رئیس، احد آزادی خواه سخنگو، فرشاد ابراهیم پور خزانه دار، روح الله عباس پور  و  فاطمه محمدبیگی  منتخبان مردم بوئین زهرا و قزوین نیز به عنوان دبیران اول و دوم موقت این فراکسیون تعیین شدند.

 
https://borhankhabar.ir/vdcc.iqia2bqxmla82.html
نام شما
آدرس ايميل شما