جمعه ۲۹ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۱
کد مطلب : 3241
جالب است ۰
 دیوان عالی سازمان ملل روز جمعه اعلام کرد که اشغال مناطق فلسطینی توسط اسرائیل و شهرک‌سازی‌های آن غیرقانونی است و باید در اسرع وقت متوقف شود. 
دادگاه عالی سازمان ملل : اشغال مناطق فلسطینی توسط اسرائیل غیرقانونی است
 به گزارش برهان‌خبر به نقل از رویترز این اعلامیه قوی‌ترین نظر دادگاه در مورد مناقشه اسرائیل و فلسطین تا به امروز است.

نظر مشورتی قضات دادگاه بین‌المللی دادگستری (ICJ)، که به عنوان دیوان بین‌المللی نیز شناخته می‌شود، الزام‌آور نیست، اما تحت قوانین بین‌المللی دارای اهمیت است و ممکن است حمایت از اسرائیل را تضعیف کند.

نواف سلام، رئیس دادگاه، هنگام قرائت نتیجه‌گیری هیئت ۱۵ نفره قضات، گفت: "شهرک‌های اسرائیلی در کرانه باختری و اورشلیم شرقی و رژیم مرتبط با آنها با نقض قوانین بین‌المللی تأسیس و نگهداری شده‌اند."
دادگاه اعلام کرد که وظایف اسرائیل شامل پرداخت غرامت برای خسارات و "تخلیه همه شهرک‌نشینان از شهرک‌های موجود" است.

دادگاه ICJ همچنین اعلام کرد که شورای امنیت سازمان ملل، مجمع عمومی و همه کشورها موظفند که اشغال را قانونی ندانسته و در عین حال نباید "هیچ کمکی" به حفظ حضور اسرائیل در مناطق اشغالی کنند.

وزارت خارجه فلسطین این نظر را "تاریخی" خواند و از کشورها خواست به آن پایبند باشند. این پرونده از درخواست ۲۰۲۲ مجمع عمومی سازمان ملل برای نظر حقوقی قبل از آغاز جنگ غزه نشات می‌گیرد.

اسرائیل در جنگ خاورمیانه سال ۱۹۶۷ کرانه باختری، نوار غزه و اورشلیم شرقی - مناطقی از فلسطین تاریخی که فلسطینیان برای تشکیل کشور خود می‌خواهند - را تصرف کرد و از آن زمان شهرک‌هایی در کرانه باختری ساخته و به تدریج آنها را گسترش داده است.

رهبران اسرائیل ادعا می‌کنند که این مناطق به لحاظ قانونی اشغال‌شده نیستند، زیرا در اراضی مورد مناقشه قرار دارند. اما سازمان ملل و بیشتر جوامع بین‌المللی آنها را به عنوان مناطق اشغالی می‌شناسند.
https://borhankhabar.ir/vdcb.abfurhb58iupr.html
تگ ها
نام شما
آدرس ايميل شما