جمعه ۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۰
کد مطلب : 3403
جالب است ۱
اگر کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، به عنوان نامزد ریاست‌جمهوری حزب دموکرات معرفی شود و به کاخ سفید راه یابد، حقوق زنان و مهار برنامه هسته‌ای تهران به احتمال زیاد از نقاط کلیدی سیاست او در قبال ایران خواهند بود.
نحوه مواجهه کامالا هریس و موضوع ایران
  به گزارش برهان خبر به نقل از دویچه وله پس از کناره‌گیری جو بایدن، از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، انتظار می‌رود معاون رئیس‌جمهور، کامالا هریس، به عنوان نامزد حزب دموکرات در هفته‌های آینده معرفی شود.

اگر هریس در انتخابات پیروز شود، انتظار می‌رود که تا حد زیادی به سیاست‌های خارجی بایدن در مسائل کلیدی پایبند بماند.

آرمان محمودیان، مدرس و تحلیلگر امور بین‌الملل در دانشگاه فلوریدای جنوبی در ایالات متحده، به دویچه‌وله گفت: "به نظر می‌رسد که هریس در راستای کاهش تنش ها با ایران تلاش کند اگر نه یک توافق جدید هسته‌ای، دست کم به یک تفاهم جدید که توسعه هسته‌ای ایران را متوقف کند، دست یابد"

او افزود: " هریس همچنین به توسعه نسل جدیدی از سیاست‌های حقوق بشری به‌ویژه در بهبود حقوق زنان در ایران علاقه‌مند است. ترکیب این دو رویکرد، پیگیری موضوع ایران را برای او چالش برانگیری خواهد کرد."

برخورد با موضوع هسته‌ای ایران

در مورد برنامه هسته‌ای ایران، کامالا هریس همواره از توافق هسته‌ای، معروف به برنامه جامع اقدام مشترک (JCPOA) که در سال ۲۰۱۵ با ایران امضا شد، دفاع کرده و آن را دستاوردی مهم برای حزب دموکرات در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما دانسته است.

آمریکا به صورت یکجانبه از این توافق که پس از بیش از ۱۲ سال مذاکرات بین‌المللی حاصل شده بود، در زمان دونالد ترامپ، در سال ۲۰۱۸ خارج شد. ترامپ گفت که متقاعد شده است که می‌تواند "توافق بهتری" نسبت به توافق امضا شده توسط سلف خود، اوباما، امضا کند.

با این حال، سیاست "فشار حداکثری" ترامپ بر ایران ناموفق ماند. یک سال پس از خروج آمریکا از توافق، ایران نیز به تدریج تعهدات خود را کاهش داد.

محمودیان کارشناس ایرانی در این مورد گفت:"جمهوری اسلامی ایران علاقه‌مند به کاهش تنش و کاهش فشار تحریم‌ها است، اما در عدم سازش بر سیاست‌های داخلی بسیار سختگیر است، زیرا معتقد است این درخواست ها منجر به خواسته‌ها و چالش بیشتر برای دولت شود".

تلاش برای احیای توافق هسته‌ای

در چهار سال گذشته، بایدن چندین بار تلاش کرده است تا توافق هسته‌ای با ایران را احیا کند. اما همه این تلاش‌ها ناموفق بوده‌اند.

محمودیان افزود:"من معتقدم که کامالا هریس شانس دارد تا به یک توافق یا تفاهم جدید با ایران در مورد سیاست هسته‌ای برسد. با این حال، مسیر او ممکن است به دلایل مختلفی حتی سخت‌تر از مسیر رئیس‌جمهور اوباما در طول مذاکرات برجام باشد".

او گفت که اعتماد کمی که قبل از خروج از برجام و به شهادت رساند ژنرال قاسم سلیمانی در سال ۲۰۲۰ بین آمریکا و ایران وجود داشت، "از بین رفته است."

یکی دیگر از عواملی که محمودیان به آن اشاره کرد، این است که کنگره آمریکا نسبتا تحت کنترل جمهوری‌خواهان است و ایران نگران است که جمهوری‌خواهان بتوانند توافق را تضعیف کنند. او گفت: "مانورهای دیپلماتیک هریس ممکن است توسط کنگره محدود شود"،

او گفت: "ایالات متحده نیاز دارد که بیشتر مذاکره کند و از ایران بخواهد که بیشتر سازش کند زیرا زمان دستیابی ایران اهداف هسته ایش کوتاه‌تر شده است. از سوی دیگر، ایرانیان ممکن است احساس کنند که قدرت چانه‌زنی بیشتری نسبت به آمریکایی‌ها دارند و خواستار امتیازات بالاتری شوند که این موضوع مذاکرات را بسیار دشوار می‌کند".
https://borhankhabar.ir/vdcb.gbfurhbafiupr.html
نام شما
آدرس ايميل شما