سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۵
کد مطلب : 2544
جالب است ۰
برهان خبر - همان طور که حضور در انتخابات حیاتی است، همان طور که  بحث  مسکن، ازدواج، بیکاری،معیشت جامعه، بهداشت و درمان، برای کاندیداهای حاضر در انتخابات مهم است که البته به حق هم است اما ورزش سهمش در سبد کاندید اها  باید  ویژه دیده شود  چرا که نقش ورزش در بهداشت و درمان و کاهش هزینه ها بسیار موثر و کلیدی می باشد.
سهم ورزش در برنامه های دولت آتی چیست؟
به گزارش برهان خبر، ورزش بخش مهمی از فرهنک ملل جهان است. درباره تاثیر ورزش بر زندگی مردم مثالهای فراوانی میتوان آورد. به دلیل اهمیت ورزش میلیونها نفر در هنگام اعلان فهرست برنامه مسابقات ورزشی در جای خود میخکوب می شوند. همچنین تجارت ورزشی تیمها, گرفته از حرفه ای و آماتور و غیره تحت شعاع همین پدیده قرار دارد. به همین دلیل مدارس و دانشکده ها برای داشتن یک تیم خوب گاهی اوقات موازین تحصیلی و فرهنگی را زیرپا می گذارند. به دلیل تاثیرات اجتماعی, سیاسی, قانونی و تربیتی ورزش در فرهنگ ملل, بررسی این پدیده الزامی است.
ورزش به آن حدی از گسترش و توسعه رسیده است که از طرف کارشناسان به عنوان جهان کوچک در جامعه تلقی می شود. از طرفی ورزش ارزشها, ساختار و نیروهای محرک جامعه را نشان می دهد و ویژگی های اجتماعی را منعکس می کند.

ایتزن و سیج اظهار می دارند که روحیه رقابت و مبارزه طلبی, علاقه به قدرت و مادیات و توزیع نامتعادل اینها از خصوصیات مشترک ورزش و جامعه است. جامعه شناسی علمی است که به بررسی نهادهای اجتماعی نظیر مذهب, خانواده, حکومت، تعلیم و تربیت و تفریح علاقه مند است و جامعه شناس تاثیر نهادهای اجتماعی بر فرد, ارتباط انسان درگروه یا نهاد و چگونگی تاثیر اینها بر انسان و ارتباطات درونی و متقابل نهادهای اجتماعی چون ورزش, تربیت, مذهب و حکومت را مورد توجه قرار می دهد.

دولت ها به عنوان قوه مجریه و ساختار اجرایی هر کشور درکنار توجه به سایر مقوله های مورد نیاز هر کشور از قبیل بهداشت، آموزش و پرورش و اقتصاد و ... به ورزش هم می پردازد و سعی در پاسخگویی به مطالبات و  نیاز های جامعه مخاطب دارد.

این که دولت ها چه نقشی در ورزش دارند به نوع نگاه دولت به ورزش و شاید به زبان دیگر به ریشه های فکری و معرفتی دولت ها بستگی دارد ، بطور قطع و یقین  در دنیا نگاه دولت های لیبرال به ورزش بانگاه دولت های سوسیالیستی متفاوت است چون هر کدام از آنها اهداف خاص خود را دنبال می کنند.
در کشور ما نیز اگرچه متولی ورزش را وزارت ورزش می شناسند اما نهادها و سازمانهای دیگر نظیر تربیت بدنی آموزش و پرورش و دانشگاه ها با هدف ورزش تربیتی-تندرستی، شهرداری ها با هدف ورزش عمومی - تندرستی و نیروی های مسلح و وزارت خانه های دیگر با هدف نهادی و سازمانی به مقوله ورزش می پردازند.
امیداست دولت آینده با درک صحیح از تمامی مولفه های اجتماعی ،سیاسی، اقتصادی ،فرهنگی کشور و ارتباط ورزش با آنان که در ذیل به آنها اشاره می شود برای آن برنامه ریزی و بودجه نویسی نمایند.

ورزش یکی از عوامل قطعی پیشگیری بسیاری از بیماری های جسمی و روانی است که بابت آنها دولت ها باید هرساله هزینه ای زیادی پرداخت کنند دولت با پرداخت این هزینه به بخش ورزش دریک محدوده زمانی درازمدت و فعالسازی ورزش عمومی میتواند ضمن پیشگیری ازانواع بیماریها به خیلی از تأثیرات مثبت دیگر ورزش هم کمک نماید.
  همچنین ورزش یکی ازمهم ترین فاکتورهای انسجام اجتماعی،زمینه سازهمگرایی و سدی در برابر آسیب های اجتماعی است . با توسعه ورزش می توان جلوی گسترش مواد مخدر و رشد اعتیاد را گرفت بعبارتی با هزینه کردن در این بخش دولت از سرمایه های انسانی و اجتماعی خویش محافظت می نماید.

اهمیت ناسیونالیستی و ملیتی ورزش نیز از ابعاد مهم و بعد سیاسی ورزش هرکشور است که می توان گفت نقطه مشترک توجه همه دولت ها به ورزش همین بعد باشد و همه کشورها دوست دارند با بالا بردن پرچم خود در میادین ورزشی ورزش را بعنوان مظهرقدرت نرم به رخ همدیگر بکشانند.

بعد اقتصادی ورزش هم دربسیاری از کشورها ازسوی دولت ها مورد توجه جدی است هرچه قدر دولت لیبرال تر، توجه به اقتصاد ورزشی شدیدتر است رونق اقتصاد ازطریق ورزش،ورزش حرفه ای اشتغالزایی در ورزش مسائلی است که کشورها کم و بیش به آن می پردازند.

در کشورمانیزمتأسفانه به جایی این که از ورزش حرفه ای منفعت و سود اقتصادی حاصل شود بیشتر هزینه بردارست دولت از طریق بنگاه های اقتصادی تحت پوشش خود هر ساله مبالغ کلانی را تحت عنوان تیم داری و ورزش شبه حرفه ای به ما بازیکنان و تیم ها می پردازد.حمایت ازبخش خصوصی درقالب ارائه تسهیلات با سود کم ،خصوصی سازی ورزش شبه حرفه ای به جای خصوصی سازی ورزش عمومی میتواند در درازمدت منشأتأثیرات اقتصادی و تولید منابع مالی باشد.

ورزش یکی ازعوامل مهم در زمینه اجتماعی شدن است، نقش مهم بازی درجامعه پذیری ،نقش پذیری،تکامل شخصیت ،ورزش رابه یک آلترناتیو قوی درجامعه تبدیل کرده است ، به همین دلیل  می توان از این پدیده استثنایی جهت جذب جوانان و جلب مشارکت های مردمی استفاده کرد.

ورزش به مفهوم عام، از مهمترین عوامل زیر بنایی است که توجه دولتها را در تحقق آرمانهای  خود که معموال در قوانین اساسی هر ملتی مذکور می باشد، جلب نموده است. محکم ترین و در عین حال ساده ترین دلیل این جذابیت آن است که، تحقق آرمان های هر ملتی جز در پرتو مهمترین عامل یعنی به سلامتی نسل مقدور نمی باشد. بر این اساس، هر چه به این اصل بها دهیم که برومندی ملت به عنوان مبنای حرکت به سوی اهداف جز از طریق تحقق عینی اهداف تربیت بدنی راه دیگری ندارد، به همان میزان نیز بهره خواهیم برد.

 نتیجه گیری: بنابراین انگیزه دولتها برای حمایت از ورزش این است که موفقیت یک کشور در عرصه ورزشی می تواند برای آن کشور در عرصه بین المللی اعتبار و حیثیت ایجاد کند. به همین علت بود که کشورها برای پیروزی در میدانهای ورزشی، بر روی ورزش به عنوان ابزاری برای کسب اعتبار سرمایه گذاری هنگفتی به عمل می آوردند. کشورهایی مثل کانادا، آمریکا و کشورهای اروپای غربی هم به همین منظور سرمایه گذاریهای زیادی در زمینه ورزش به عمل آوردهاند و برخی کشورهای صنعتی، سرمایه گذاری چشمگیر و نظام مندی روی ورزشهای خاص داشته اند.



 
https://borhankhabar.ir/vdcg.t9xrak9ntpr4a.html
نام شما
آدرس ايميل شما