پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۹
کد مطلب : 2597
دیدگاه کارشناسان در خصوص جایگاه ورزش در دولت ها

سیاست گذاری در ورزش باید فرا ملی باشد

جالب است ۰
برهان خبر - نقش دولتها در عرصه ورزش تغییرات زیادی کرده است و در حل و فصل مسائل به وجود آمده، بیشتر تاثیر گرفته از مسائل بین المللی است. افزایش روزافزون اهمیت نهادهای بین المللی در سیاستهای داخلی نشان میدهد که ما به بررسی سیاستگذاری به عنوان فرایندی دو مرحله ای نیازمندیم.
سیاست گذاری در ورزش باید فرا ملی باشد
به گزارش برهان خبر، نقش دولتها در عرصه ورزش تغییرات زیادی کرده است و در حل و فصل مسائل به وجود آمده، بیشتر تاثیر گرفته از مسائل بین المللی است. افزایش روزافزون اهمیت نهادهای بین المللی در سیاستهای داخلی نشان میدهد که ما به بررسی سیاستگذاری به عنوان فرایندی دو مرحله ای نیازمندیم. مسائل داخلی و منافع بین المللی باهم در تعامل هستند و بر یکدیگر تاثیر می گذارند و اهمیت بین المللی شدن ورزش، نشان دهنده اهمیت سیاستگذاری داخلی است. سیاستگذاری داخلی باید بتواند، در عرصه بین المللی توانمندی و تاثیرگذاری داشته باشد و در مواردی که لازم باشد، از منابع و اولویت های داخلی دفاع کند.

احمد راستینه نماینده مردم شهر کرد و عضو فرهنگی مجلس:
توسعه ورزش همگانی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های رییس جمهور آینده باشد


احمد راستینه نماینده مردم شهر کرد و عضو فرهنگی مجلس  گفت: توسعه ورزش همگانی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های جامعه ورزش کنونی است، که باید مورد توجه رییس جمهور آینده قرار گیرد. واقعا در جهت توسعه ورزش همگانی چه کار اساسی صورت گرفته است، وزارت ورزش و جوانان در این زمینه چه آیین‌نامه و قوانینی را مصوب و اجرایی کرده است. حتی در بخش سازماندهی ورزش حرفه‌ای هیچ گونه اقدام مثبتی صورت نگرفته است. در صورتی که اگر ساختار فوتبال اصلاح شود بقیه رشته‌های ورزشی نیز در مسیر درستی حرکت خواهند کرد.

فروردین در ادامه با طرح این پرسش که  لزوم و منافع مبارزه با فساد در ورزش چه سودی دارد، بیان کرد: مبارزه با فساد یک جهاد واقعی و البته کار بسیار دشواری است و امروز یکی از مهمترین مسائل ما مبارزه با فساد است و این را باید همه مسئولان کشور درک کنند که فساد یعنی چه؟ یعنی اینکه کسانی با زرنگی و قانون‌دانی با زبان چرب و نرم و چهره حق به جانب به جان بیت المال این ملت بیفتند و کیسه های خود را پر کنند و توصیه های مذکور رهبری در مورد مقابله با فساد به مسئولان برخی از مواقع به دست فراموشی سپرده می شود. 

وی در ادامه با اشاره به اینکه نقش دولت در برخورد با فساد در ورزش افزود: مرکزی که باید مفاسد اقتصادی را دنبال کند دولت است نه قوه قضائیه،باید گلوگاه‌های فساد شناسایی و با آنها برخورد شود. وقتی تیم‌های دولتی پول را به مدیرانی می دهند که در بکارگیری آنها شایسته سالاری رعایت نشده و مساله دارند نباید انتظار داشته باشند که خیانت نکنند در این رابطه برخورد فوری و آنی لازم است.

چه دست داشتن در فساد و چه چشم بستن بر فساد چیزهایی است که حرکت کشور به ویژه حوزه ورزش را کند می کند و باعث بی اعتمادی می شود؛ البته در مقام بیان و جهت گیری‌ها حرف‌های قشنگ و خوبی زده می شود اما فایده ای ندارند و دزد از دزدی دست برنمی‌دارد و باید ورود و برخورد و نتیجه را به مردم اعلام کرد. 
وی در ادامه بیان کرد: دولت آینده باید تلاش کند تا  ورزش منبعی از شادی، نشاط و روحیه جوانمردی باشد اما وقتی فساد و ناعدالتی در آن رخنه می کند این اهداف والا به خطر می‌افتد. سوال اینجا است که چرا این اتفاقات ناخوشایند رخ داده و از آن پیشگیری نشده و نمی‌شود؟ 

بهداد سلیمی قهرمان وزنه برداری المپیک و جهان:
رییس جمهور باید به رشته های پر مدال نگاه ویژه ای داشته باشد


بهداد سلیمی قهرمان وزنه برداری المپیک و جهان گفت:به رشته‌های مدال‌آور در بازی‌های آسیایی و المپیک توجه ویژه‌تری شود.
بیش از اندازه به فوتبال توجه می‌شود در حالی که به سبد مدالی ایران در المپیک و بازی های آسیایی هیچ کمکی نمی‌کند. همچنین  توجه به ورزش همگانی کم است و این  در حالی است که ورزش همگانی با سلامت جامعه در ارتباط است  

 سلیمی در ادامه بیان کرد: برای اینکه جامعه سالم داشته باشیم، باید توجه دولت به ورزش همگانی بیشتر شود و در ورزش قهرمانی، توجه به رشته های مدال آور در المپیک و بازیهای آسیایی بیشتر شود. اگر قرار است مجلس شورای اسلامی پولی بدهد به رشته هایی کمک کند که در المپیک و بازی های آسیایی مدال آور هستند.
وی در پایان گفت: رییس جمهور منتخب آینده باید به کار گیری از مدیران کارآمد، متخصص و مبتکر را در دستور کار خود قرار دهد.

بهرام افشار زاده دبیر کل اسبق کمیته ملی المپیک:
دولت نباید در امور ورزش دخالت کند  باید نگاه حمایتی داشته باشد


بهرام افشار زاده دبیر کل اسبق کمیته ملی المپیک افزود :تنها پیشنهادی که دارم، این است که تمام امور ورزشی، به بخش ورزشی واگذار شود و دولت دخالتی نداشته باشد و مردم امور را پیش ببرند.
 وی بیان کرد:در ورزش ایران، موفقیت در المپیک و بازی‌های آسیایی به عنوان نقطه اثر یک فدراسیون در نظر گرفته می شود و باید ورزش باید به سمت این برود که کمیته ملی المپیک قوی داشته باشیم. باید تمرکز روی المپیک باشد تا ورزش ایران از سردرگمی بیرون آید. هماهنگی بین وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک یکی از نکاتی است که واقعا فدراسیون‌ها به آن محتاج هستند.
 وی در پایان خاطرنشان کرد :  افزایش میزان قابل توجه هزینه‌های ورزشی (اماکن، پوشاک و...) مانعی برای انجام فعالیت‌بدنی در بین افراد جامعه است و پیشنهاد می‌شود  دولت مردان  توجه جدی و مضاعف به ورزش مدارس و دانشگاه‌ها و همچنین تقویت ورزش‌های پایه به عنوان عامل مؤثر در توسعه و بهبود ورزش کشور مدنظر قرار گیرد.

بهمن صالح نیا پیشکسوت و کارشناس فوتبال گیلان:
دولت ها باید از بخش خصوصی حمایت کنند


بهمن صالح نیا پیشکسوت و کارشناس فوتبال  کشورمان در خضوص جایگاه ورزش در دولت ها گفت:
ورزش می‌تواند روی نشاط جامعه تاثیر بگذارد اما ما به ورزش جدی و حرفه‌ای نگاه نمی‌کنیم و توجهی به اثرگذاری ورزش در جامعه نداریم.
دولت اگر می‌توانست ورزش را به بخش خصوصی بسپارد، بار زیادی از هزینه‌ها کم و پیشرفت حاصل می‌شد. دولت از بخش خصوصی باید حمایت کند.
وی در ادامه صحبت هایش افزود: پیشنهاد من این است که انتخاب مسئولین و مدیران با متر و معیار انتخاب شود.
 وی در پایان افزود:پیشنهاد می کنم اجرای جزء به جزء مبحث هفتم از فصل پنجم سند راهبردی که درباره ورزش است  به دقت 
مورد پیگیری قرار گیرد. اگر انتظار تحولی در ورزش داریم اجرای کامل این سند می تواند موجب تحول شود.

عباس اورسجی رییس فدراسیون کبدی:
رییس جمهور باید کمبود اعتبارات را جبران کند


کمبود اعتبارات به شدت ملموس است، فدراسیون‌ها، ادارات کل و همه دستگاه ورزش درگیر این موضوع هستند. امیدوارم در ادامه مسیر این گونه نباشد چون در بازی‌های آسیایی، المپیک و .. دچار چالش جدی خواهیم شد
عباس اورسجی رییس فدراسیون کبدی در خصوص نگاه دولت به ورزش و انتظارات از کاندیدا های ریاست جمهوری گفت:  خواهش دارم به عنوان فردی که ۲۰ سال در یک رشته ورزشی فعال بوده‌ام اجازه دهند تمام ابعاد مدیریتی (نه تنها وزیر و رییس) ورزشی باشند. ورزشی‌ها درد ورزش را می دانند و بهتر می‌توانند آن را اداره کنند.
 وی در پایان بیان کرد:اگر دولت می‌خواهد ورزش پایدار باشد باید به قهرمانان آسیایی، جهانی و المپیکی را آن‌طور که در شان آنها است رسیدگی شود. وزیر ورزش و دولت باید جوایز و شرایط اقتصادی ایجاد کنند تا از رفتن و مهاجرت آنها جلوگیری شود. پیشنهاد می‌کنم دولت حتما این موضوع را رسیدگی کند تا در خارج از کشور کسی از ورزشکاران سو استفاده نکند.

عبدالحمید احمدی، معاون پیشین وزیر ورزش و جوانان و مشاور وزیر:
تشکیل شورای عالی ورزش یکی از مباحث اصلی دولت آینده باشد


یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها در حوزه ورزش قهرمانی و همگانی پیش‌بینی بودجه و اعتبار متناسب با نیاز ورزش کشور است که تناسبی بین نیاز واقعی ورزش و اعتبارات آن وجود ندارد، بخش ورزش همگانی نیز به نسبت جمعیت کشور باید اعتبار مناسبی برای آن پیش‌بینی و مصوب شود تا آثار آن را در جامعه ببینیم.
عبدالحمید احمدی، معاون پیشین وزیر ورزش و جوانان و مشاور وزیردر خصوص نقش دولت ها در ورزش گفت:
بحث تشکیل شورای عالی ورزش یکی دیگر از مباحثی است که خرداد سال گذشته اولین جلسه این شورا پس از تصویب قانون اهداف ورزش و جوانان برگزار شد، دیگر شاهد تشکیل آن نبودیم. امیدوارم با تشکیل دبیرخانه دائمی شاهد تشکیل و اثرگذاری آن در ورزش کشور باشیم.
وی در پایان بیان کرد:دولت در راس به وزرای خود اختیار دهد و خارج از جوانان انقلابی و فکریاز تمام سرمایه‌های انسانی استفاده کند که یک موفقیت خوب برای دولت به دنبال خواهد داشت.
اگر اتفاق نیفتد، آینده مبهمی پیش روی ورزش خواهد بودهمچنین در تامین بودجه عمرانی چه آخر دولت روحانی و اوایل دولت رییسی برای جذب منابع مالی و انجام پروژه‌های عمرانی تلاش زیادی شد و موفقیت‌های زیادی حاصل شد که دستاورد آن تامین ۹۰ میلیارد تومان پاداش ورزشکاران المپیکی و پارالمپیکی بود که پرداخت شد، البته تحقق این میزان اعتبارات به خاطر تلاش دولت‌ها بود، امیدوارم که این روند تداوم داشته باشد.

وحید شمسایی سر مربی تیم ملی فوتسال:
دولتی‌ها باید ارتباط دیپلماسی را با دیگر کشورها در حوزه ورزش قوی‌تر کند


وحید شمسایی سرمربی تیم ملی فوتسال  در خصوص انتظارات جامعه ورزش از رییس جمهور آینده گفت:
اختصاص بودجه مشخص به هر یک از فدراسیون‌های ورزشی ذیل ردیف وزارت ورزش و جوانان در قانون بودجه سالانه کشور، واگذاری حداقل یک ورزشگاه مادر در رشته‌های ورزشی به فدراسیون مربوطه و نیز تشکیل هیات‌های ورزشی برای تمامی فدراسیون‌ها در سراسر کشور به نحوی که هر فدراسیون در هر شهرستان دارای هیات باشد.
وی در ادامه بیان کرد:مردم از دولت توقع دارند به جای این که دلسوزانه در وسط مردم باشد، دردی از دردهای مردم درمان کند. دولتی‌ها باید هم ارتباط دیپلماسی را با دیگر کشورها قوی‌تر کند و هم به بحث توریسم  ورزشی به طور جدی‌تر بپردازد.
 شمسایی در پایان گفت:به دولت پیشنهاد می‌دهم بحث ورود بانوان به ورزشگاه را به صورت جدی پیگیری کند تا به زودی شاهد حضور بانوان در همه ورزشگاه‌ها باشیم. 

 
https://borhankhabar.ir/vdce.o8wbjh8nf9bij.html
نام شما
آدرس ايميل شما