شنبه ۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۱
کد مطلب : 2835
جالب است ۳
برهان خبر - مسعود پزشکیان از معدود آرمانگرایان منقرض نشده ای است که در آستانه انفجار وعده های عمل نشده، تصمیم گرفته است تجربه زیست فردی، سیاسی و اجتماعی اش را در عرصه سیاست و حکمرانی پیاده کند، اما در دور اول رای گیریها، این شیوه زیست تجربه شده، فقط توانست 10و نیم میلیون نفر را به رای دادن اقناع کند. حتی اعلام حمایت چهره های شاخص اصلاح طلبان از او نیز، همچنان که قابل پیش بینی بود نتوانست او را در دور اول، پیروز بلامنازع انتخابات کند.
تحقق یک زندگی معمولی با پزشکیان
علی امین قلم: این جراح قلب 73 ساله، پس از عبور از سد شورای نگهبان و در شرایط نابرابر فرصتهای تبلیغاتی، تنها با 43 درصد از آرای ماخوذه، به دور دوم انتخابات راه یافت، اما راه باقی مانده و پیش روی او به شدت دشوار دیده می شود. او با رقیب سرسختی به نام عدم مشارکت مواجه است. در دور اول  به رغم اینکه به نظر می رسید بخش مهمی از سلایق سیاسی در رقابتها حضور دارند بیش از 60 درصد از افراد حایز شرایط به دلایل مختلف حاضر نشدند در آن مشارکت کنند. از یک جهت نیز می توان به آنها حق داد. چرا که شیوه زیست پزشکیان و تواناییهای متکی به شخص خاص او،  شاید در یک شرایط ایده آل، از توان امیدآفرینی و اعتمادسازی برخوردار باشد اما نمی توان از جامعه  ای که حوادث محتلف را در این سالها پشت گذاشته اند و  با کوهی از وعده های عمل نشده  مواجه اند، انتظار داشت که بدبین نباشند. 
حتی تایید صلاحیت او را نیز بخش مهمی از رای دهندگان مشکوک تلقی می کردند و می کنند. از نظر آنها افراد شاخص مهمی تایید صلاحیت نشده اند و یک نفر که به نظر می رسید  هیچ شانسی برای برنده شدن ندارد، تایید شده است. 
مسعود پزشکیان استاد تمام دانشگاه که به گفته خود، بدون کوپن و سهمیه و رانت در عرصه علمی خود را بالا کشیده است و در زندگی "علم و موقعیت سیاسی را عرصه اندوزی نکرده  و خود را اصولگرای اصلاح طلب معرفی می کند، از منظر عمده رای دهندگان، آنی نیست که می نماید. حتی اگر همان هم باشد، باز کافی به نظر نمی رسد. در این چند دهه که شخصی چون خاتمی و و روحانی با آن پشتوانه عظیم رای مردمی نتوانسته بودند خواسته های رای دهندگان را محقق کنند و روز به روز، فضای سیاسی و اقتصادی به قهقرا رفته، پزشکیان منزه و ساده زیست  و صلح گرا چگونه می تواند از پس این حجم از مشکلات عظیم جامعه بر آید.
با این همه، چارچوب فکری و نظری پزشکیان،  به ویژه در زمان مناظره ها وقتی در منظر دید رای دهندگان قرار گرفت، اقبال به او نیز با رشدی آرام مواجه شد. بعد از سال ها کشمکش سیاسی، تاکید بر وحدت و انسجام داخلی  پزشکیان را در کانون توجهات جامعه قرار داد. اکنون در دومین دوره تبلیغات،  زیست فردی، اجتماعی و مدیریتی پزشکیان در سالهای طولانی فعالیتش، بی آنکه رقیبان بتوانند نقطه ضعفی در آن پیدا کنند، در پیش چشم رای دهندگان است.  نظرات ودیدگاه های عامه فهم و مردمی او نیز همراه با کارنامه اش در زندگی شخصی و اجتماعی اش، قابل رصد کردن است. 
پزشکیان با پیگیری دو هدف عمده  "کاهش فقرو روزنه گشایی"، میثاقنامه ۲۴ ماده‌ای را برای تشکیل دولت فراگیر ملی  و توزیع عادلانه ثروت، امکانات و منزلت های اجتماعی، منتشر کرده است، اما  تا کسب اعتماد اکثریت جامعه، راهی طولانی و دشوار در پیش رو دارد.
 تجربه سالهای گذشته و حاکم شدن جریان تندور در عرصه سیاست، شکست برجام، گرانی افسار گسیخته و بی برنامگی دولتها در برابر این رخدادها از یک سو و پیدایش برخی از تقابلهای سخت میان بخش مهمی از مردم و دولت، جو سنگینی را در کشور حاکم کرده است که عبور از این وضعیت تنها با تکیه بر گذشته پاک و منزه یک کاندیدا به سادگی امکان پذیر نیست.
در دور دوم انتخابات، پزشکیان با جلیلی رقابت خواهد کرد اما رقیب اصلی او جریان ضد رای و ضد مشارکت است که به رغم  تاکید پزشکیان بر اینکه او می خواهد صدای بی صدایان باشد،  امیدی به شنیده شدن صدایشان در انتخابات ندارند.  اکثریت 60 درصد رای دهندگانی که در بخش عدم مشارکت قرار میگیرند، شاید در حال حاضر نتوانند به حرفها وبرنامه ها اعتماد کنند،  اما دو موضوع مهم می تواند جهت آینده را برای آنها مشخص تر کند. مساله اول این است که  چگونه زمام امور از دست جریان تندرو خارج شود و موضوع دوم این است که آیا او توان اجماع داخلی و انسجام درونی را خواهد داشت یا نه؟
رای دهندگان خسته از بگو مگو، به جز اندک حامیان براندازی، بیشتر از هرچیز  در پی یک زندگی ساده و معمولی اند که سالهاست از آنها دریغ شده است. 
آیا پزشکیان خواهد توانست شرایط این زندگی معمولی را برای آنها فراهم کند؟ پاسخ او به این پرسش، کلید حل معمایی است که در روزهای آتی گشوده خواهد شد.

او با تکیه بر عمل به آرمانهای بزرگش که سالها با آنها زیسته است اگر بتواند  به بخشی از تحریمی ها این اطمینان را بدهد که  می تواند، قطعا روز 16 تیرماه به عنوان رییس جمهور معرفی خواهد شد. امید به  این اتفاق البته روز به روز افزایش می یابد.
https://borhankhabar.ir/vdcj.te8fuqeoisfzu.html
نام شما
آدرس ايميل شما