پنجشنبه ۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۴
کد مطلب : 4224
جالب است ۰
برهان خبر - ‌در زندگی کارمندی شما مجبور به پذیرش بعضی از ضوابط هستید در حالی که ضوابط و الزامات شغل آزاد ممکن است با روحیه شما سازگارتر باشد. در زندگی کارمندی شما باید اقتصاد خانواده را با حقوق مشخص تنظیم کنید که این موضوع برای بسیاری از افراد مشکل ساز است.
تنظیم اقتصاد خانواده با حقوق ثابت چالش زندگی کارمندی است
به گزارش برهان خبر، محمدرضا انواری دکترای علوم ارتباطات دارد. کارمندی با تجربه در حوزه صنعت که سمت‌های مدیرکل ارتباطات گروه صنعتی ایران خودرو و رئیس مرکز روابط عمومی وزارت صمت را در کارنامه خود دارد. انواری همچنین مدرس جامعه شناسی سازمانی، مبانی جامعه شناسی، افکار عمومی در دانشگاه آزاد تهران مرکز و دانشکده خبر است. روز کارمند و هفته دولت انگیزه‌ای شد تا گفت‌وگویی کوتاه با این کارمند باسابقه داشته باشیم. 
 
جامعه امروز چه نگاه و رویکردی به کارمند و شغل کارمندی دارد؟

نگاه جامعه متأثر از نگاه متفاوت خانواده‌ها به موضوع شغل کارمندی است. طبیعتاً اگر در خانواده‌ای پدر، مادر یا هر عضوی از خانواده کارمند باشند تمایل بیشتری به این موضوع خواهد شد. در هر حال چند میلیون کارمند در حال حاضر مشغول فعالیت هستند و طبیعتاً خانواده‌هایی که خود کارمند هستند تمایل دارند فرزندان نیز راه آنان را ادامه دهند. خانواده‌هایی که شغل کارمندی ندارند با این موضوع نیز آشنایی ندارند یا شاید اصراری بر اینکه فرزندان کارمند شوند نداشته باشند. 
 
معایب و مزایای شغل کارمندی و زندگی کارمندی چیست؟

شغل و زندگی کارمندی معایب و محاسن خود را دارد. محدودیت زمانی و اینکه هر روز باید در ساعات مشخصی سر کار خود حاضر شوید از معایب زندگی کارمندی است. اصولاً خیلی از افراد نمی‌توانند با این موضوع کنار بیایند. در زندگی و شغل کارمندی شما مجبور به پذیرش بعضی از ضوابط و قوانین هستید در صورتی که اگر در شغل آزاد یا بخش خصوصی باشید ضوابط و الزامات دیگری حاکم است که ممکن است با روحیه شما سازگارتر باشد. در زندگی کارمندی شما باید اقتصاد خانواده را با حقوق مشخص تنظیم کنید که این موضوع برای بسیاری از افراد مشکل‌ساز است. 
 
ویژگی‌های یک کارمند واقعی و استاندارد و مفید چیست؟
یک کارمند باید به کار خود علاقه داشته باشد. اصولاً میزان علاقه به کار با میزان بهره‌وری نسبت مستقیم دارد. اگر کارمند در بخش خدمات محور و سازمان‌هایی که با ارباب رجوع در ارتباط هستند کار کند همواره باید تکریم ارباب رجوع را در نظر گیرد. متأسفانه به این موضوع زیاد توجه نمی‌شود و بعضاً کارمندانی هستند که توجهی به موضوع تکریم ارباب رجوع ندارند. یک کارمند استاندارد باید از دانش و تخصص در حوزه کاری خود برخوردار باشد و اگر شغل غیر مرتبط با مدرک تحصیلی خود دارد با دوره‌های کوتاه مدت آموزشی این مشکل را برطرف کند. کارمند خوب و نمونه تمام الزامات اداری را انجام می‌دهد و توجه به سازمان و ساختار رسمی از سازمان‌های غیر رسمی و رفاقتی برایش مهم‌تر است.
 
پاکدستی و وجدان کار در کارمندی چه اهمیتی دارد؟ 

پاکدستی یکی از مهم‌ترین اصول کارمندی است. اصولاً کارمندان با توجه به وظایف و مسئولیت‌هایی که دارند می‌توانند در معرض تخلفات اداری مانند اخذ رشوه قرار بگیرند، بنابراین سازمان‌ها و ادارات باید هم فرهنگ‌سازی کنند و هم مراقبت لازم را به عمل آورند و البته نیاز‌های آن‌ها را تأمین کنند تا از وقوع تخلفات اداری کاسته شود. 
 
چه آفاتی شغل کارمندی را تهدید می‌کند که ممکن است دود آن به چشم جامعه برود؟ 
متأسفانه بعضی از کارمندان در مشاغلی قرار می‌گیرند که تمایلی به آن شغل و جایگاه ندارند و به صورت اجبار وارد آن شغل شده‌اند که در آن صورت بهره‌وری پایین خواهد بود. بهره‌وری پایین یکی از مهم‌ترین مشکلات نظام اداری و کارمندی است. کارمندان باید به تمامی دانش و نیاز‌های روز آشنا شوند و حداکثر خروجی و بهره‌وری را داشته باشند.
https://borhankhabar.ir/vdcd.x0o2yt0xoa26y.html
نام شما
آدرس ايميل شما