شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۳
کد مطلب : 2496
جالب است ۰
برهان خبر- شبکه الجزیره در گزارشی از حمله احتمالی اسرائیل به لبنان نوشت با وجود این که اسرائیل گفته بعد از آتش بس به غزه، آماده جنگ با حزب الله است، اما درگیری با این گروه به هیچ وجه به معنای پیروزی برای اسرائیل نیست.
آیا آتش‌بس در غزه به معنای تشدید درگیری اسرائیل با حزب‌الله لبنان است؟
به گزارش برهان خبر، شبکه الجزیره در گزارشی از حمله احتمالی اسرائیل به لبنان نوشت با وجود این که اسرائیل گفته بعد از آتش بس به غزه، آماده جنگ با حزب الله است، اما درگیری با این گروه به هیچ وجه به معنای پیروزی برای اسرائیل نیست. در این گزارش آمده است:

در حالی که تنش‌ها در طول مرز اسرائیل و لبنان افزایش یافته است، تحلیل‌گران بر این باورند که اسرائیل بدون آتش‌بس در غزه، قادر نخواهد بود جنگ را به لبنان گسترش دهد.

تنووس معوض، سرتیپ بازنشسته ارتش لبنان، به الجزیره گفت: "اسرائیلی‌ها تا زمانی که یک شلیک هم در غزه وجود دارد، جنگ خود را با لبنان گسترش نخواهند داد. تا زمانی که آتش‌بس در غزه ادامه دارد، اسرائیلی‌ها قطعا به سمت لبنان روی خواهند آمد".

دولت اسرائیل تحت فشار داخلی قرار دارد، زیرا سال تحصیلی نزدیک است و بیش از ۹۰ هزار نفر هنوز از خانه‌های خود در شمال اسرائیل آواره هستند.

سیاست‌مداران اسرائیلی می‌گویند حزب‌الله باید از مرز دور شود تا غیرنظامیان بتوانند با خیال راحت بازگردند.

نخست وزیر اسرائیل هفته گذشته گفت که اسرائیل "برای عملیاتی بسیار شدید" در مرز با لبنان آماده است. اما تلاش برای جنگ علیه حزب‌الله و لبنان به معنای پیروزی حتمی برای اسرائیل نیست.

تحلیلگران معتقدند این فکر که اسرائیلی ها می‌توانند جنوب لبنان را اشغال کنند نشان می‌دهد که آنها هنوز از تاریخ اسرائیل درس نگرفته‌اند.

اسرائیل در سال‌های ۱۹۷۸ و ۱۹۸۲ در طول جنگ داخلی لبنان به جنوب این کشور حمله کرد تا گروه‌های فلسطینی را بیرون براند. اسرائیل همچنین از سال ۱۹۸۵ تا ۲۰۰۰ جنوب لبنان را اشغال کرد، تا زمانی که حزب‌الله و دیگر نیروهای لبنانی نیروهای اسرائیلی را به آن سوی مرز عقب راندند.

امروزه، حزب‌الله به طور کلی به عنوان قوی‌ترین بازیگر غیر دولتی در جهان شناخته می‌شود، به این معنی که قابلیت‌های نظامی این گروه به طور قابل توجهی قوی‌تر از حماس است.

تا کنون، حزب‌الله عمدتاً به اهداف نظامی در شمال اسرائیل حمله کرده است اما تحلیلگران می‌گویند، حمله به اهداف نظامی در مناطقی مانند تل آویو که با زیرساخت‌های غیرنظامی احاطه شده، برای اسرائیل مشکل‌سازتر خواهد بود.

امال سعد، نویسنده کتاب "سیاست و دین حزب‌الله"، به الجزیره گفت: "در حال حاضر، یک شکاف در خود اسرائیل وجود دارد و ساکنان شمال از دولت خشمگین هستند."

او گفت: فرود آمدن راکت‌ها بر روی یک شهر پرجمعیت می‌تواند راهی باشد "برای تعمیق اختلافات موجود و بیانگر این باشد که بقیه اسرائیل چه وضعیتی می‌تواند داشته باشد. اسرائیل نمی‌تواند حتی بخشی از آنچه که غزه یا لبنان می‌توانند تحمل کنند، تحمل کند."

در هفته‌های اخیر، حزب‌الله همچنین از سلاح‌های جدیدی که قبلاً در میدان نبرد استفاده نشده بودند، از جمله موشک‌های ضد هوایی، که باعث عقب‌نشینی جنگنده‌های اسرائیلی شد، استفاده کرد.

به گفته سعد، این حرکت "نمادین" بود زیرا "برتری هوایی اسرائیل را به چالش کشید." حزب‌الله همچنین در هفته‌های اخیر تعدادی پهپاد اسرائیلی را سرنگون کرده است.
https://borhankhabar.ir/vdcc.oqia2bq0ela82.html
نام شما
آدرس ايميل شما