پنجشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۶
کد مطلب : 2938
جالب است ۰
برهان خبر - بیست و چهارمین نشست شورای سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای (SCO) روز پنجشنبه در آستانه آغاز شد.
پیشنهاد پیمان‌های جدید امنیتی روی میز نشست سران سازمان همکاری‌های شانگهای
به گزارش برهان خبر به نقل از خبرگزاری‌ها، شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین در نشست روز پنجشنبه از اعضای این سازمان منطقه‌ای خواست تا در برابر دخالت‌های خارجی مقاومت کنند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز درباره ایجاد یک سیستم امنیتی جدید در اوراسیا سخنرانی کرد.

پوتین و شی سازمان همکاری شانگهای (SCO) را که در سال ۲۰۰۱ با مشارکت روسیه، چین و کشورهای آسیای مرکزی تأسیس شد، به عنوان وزنه‌ای در برابر غرب توسعه داده و هند، ایران و پاکستان را نیز به آن اضافه کردند.

شی افزود: سازمان همکاری‌های شانگهای باید اختلافات داخلی را حل کند، نقاط مشترک را بیابد و مشکلات همکاری را حل کند.

نشست اصلی پشت درهای بسته برگزار شد، اما دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گفت که پوتین با سران این سازمان درباره ایده ایجاد مجموعه جدیدی از پیمان‌های امنیت جمعی اوراسیا صحبت خواهد کرد. پوتین ماه گذشته گفت که یک سیستم امنیتی منطقه‌ای جدید ضروری است و باید به روی همه کشورهای قاره، از جمله اعضای ناتو، باز باشد، اما هدف آن باید به تدریج حذف تمام حضور نظامی خارجی از اوراسیا باشد.

شی و پوتین معتقدند که دوره پساجنگ سرد تحت سلطه آمریکا در حال فروپاشی است. رهبر روسیه روز پنج‌شنبه گفت که سازمان همکاری شانگهای نقش مهمی در ایجاد یک نظم جهانی جدید و عادلانه‌تر ایفا می‌کند.

آمریکا، چین را به عنوان بزرگترین رقیب و روسیه را به عنوان بزرگترین تهدید دولت-ملت معرفی کرده‌است. 

سران کشورهای چین، روسیه، قزاقستان، هند، ایران، قرقیزستان، پاکستان، تاجیکستان، ازبکستان، بلاروس، مغولستان، آذربایجان، قطر، امارات متحده عربی، ترکیه و ترکمنستان به همراه دبیر کل سازمان همکاری شانگهای و مدیر اجرایی ساختار ضد تروریستی منطقه‌ای این سازمان در حال حاضر در نشست سران سازمان همکاری شانگهای در آستانه حضور دارند.
https://borhankhabar.ir/vdcd.s0x2yt0nja26y.html
نام شما
آدرس ايميل شما