شنبه ۱۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۹
کد مطلب : 2967
جالب است ۰
برهان خبر - تعطیلی مجلس در این روزها باعث تعویق مراسم تحلیف رئیس جمهور و بررسی استعفای مسعود پزشکیان از سمت نمایندگی مجلس شده است. 
تعطیلی مجلس، تعویق مراسم تحلیف رئیس جمهور و استعفای پزشکیان از نمایندگی مجلس 
به گزارش خبرنگار برهان خبر، حجت الاسلام علیرضا سلیمی سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی امروز شنبه در مصاحبه ای اعلام کرد که «نیمه اول مردادماه مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب برگزار می‌شود». 
وی در ادامه این مصاحبه گفت: «با توجه به این‌که در مراسم تحلیف یکسری مهمان‌های داخلی و خارجی دعوت می‌شوند و تیم رئیس جمهور هم باید هماهنگی‌هایی را انجام داده و دولت مستقر هم هماهنگی‌هایی را صورت می‌دهد، لذا مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب نیمه اول مردادماه خواهد بود». 
 
این اظهارات سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی جای تامل دارد و تعجب برانگیز است. 
 
واقعیت این است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی این روزها و در شرایطی که باید در مجلس حضور داشته باشند، در تعطیلات بسر می برند و برگزاری مراسم تحلیف در مردادماه نه بخاطر دعوت مهمانان داخلی و خارجی، بلکه بخاطر تعطیلی مجلس است. 
 
مجلس از روز یکشنبه دهم تیر به مدت سه هفته تعطیل شد و تا روز یکشنبه 31 تیر جلسه ندارد. تعطیلی که بسیاری از کارهای ریاست جمهوری را به تعویق می اندازد. چرا که طبق قانون، بعد از تائید صحت نتیجه انتخابات ریاست جمهوری از سوی شورای محترم نگهبان، بر اساس بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی، تنفیذ حکم رئیس‌جمهور از سوی رهبری انجام می شود و سپس مراسم تحلیف رئیس‌جمهور در صحن مجلس شورای اسلامی برگزار می شود و طبق اصل 121 قانون اساسی رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی در جلسه‌‏ای كه با حضور رئیس قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبان تشكیل می‌‏شود، سوگند یاد می‏‌كند و سوگندنامه را امضاء می کند. 
اگر مجلس این روزها تعطیل نباشد، قطعا کار رئیس جمهور زودتر انجام می شود. 
 
نکته مهم دیگر این است که مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب در حال حاضر نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی است و باید از سمت نمایندگی در مجلس استعفاء دهد و این استعفاء باید در صحن مجلس و در جلسه علنی بررسی و از نمایندگان رای گیری شود که تعطیلی مجلس این موضوع را هم به تعویق می اندازد. 
 
آنطور که سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفته « یک جلسه کوتاهی برای استعفای آقای پزشکیان از نمایندگی مجلس شورای اسلامی برگزار شود که این جلسه هم در اوایل مردادماه خواهد بود». 
 
حال سوال این است که اگر مجلس در این روزها دایر بود و جلسه علنی می داشت، آیا مراسم تحلیف و استعفای پزشکیان زودتر انجام نمی شد و رئیس جمهور زودتر کار خود را آغاز نمی کرد؟. 

به نظر می رسد مجلس شورای اسلامی تا قبل از پایان تعطیلات باید جلسه فوق العاده برگزار و استعفای پزشکیان را بررسی و  مراسم تحلیف را زودتر برگزار کند.

آیت‌الله رئیسی و همراهانش 30 اردیبهشت 1403 در سانحه بالگرد به شهادت رسیدند و طبق اصل 131 قانون اساسی، معاون اول رئیس‌جمهور (محمد مخبر) با حکم رهبر معظم انقلاب به‌عنوان سرپرست ریاست‌جمهوری و مدیر قوه مجریه منصوب و مأمور شد تا با همراهی سران قوای مقننه و قضاییه انتخابات ریاست جمهوری را نهایتاً ظرف مدت 50 روز برگزار کنند.  
 
مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری جمعه (۸ تیر) برگزار شد. بر اساس اعلام وزارت کشور در مرحله اول ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵ رأی اخذ شد که مسعود پزشکیان با ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ و سعید جلیلی با ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ رأی به مرحله دوم انتخابات راه یافتند. 
 
مرحله دوم انتخابات دیروز جمعه از هشت صبح تا 12 شب برگزار شد. 
 
در این مرحله مشارکت انتخابات ۴۹.۸ درصد شد و 30 میلیون و 530 هزار و 157 نفر در رای گیری شرکت کردند که مسعود پزشکیان با 16 میلیون و 384 هزار و 403 رای رئیس جمهور منتخب شد. 
 
سعید جلیلی هم 13 میلیون و 538 هزار و 179 رای کسب کرد.
https://borhankhabar.ir/vdcf.vd0iw6d1egiaw.html
نام شما
آدرس ايميل شما