پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۱
کد مطلب : 2255
جالب است ۰
برهان خبر - رئیس‌جمهور روسیه شهید «سید ابراهیم رئیسی» را یک شریک تجاری خوب و یک همتای قابل‌اعتماد توصیف کرد و گفت رابطه روسیه و ایران در بسیاری جهات مسیر خوبی را طی می‌کند.
پوتین: رئیسی شریک تجاری خوب و همتایی قابل اعتماد بود
به گزارش برهان خبر، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه با بیان اینکه بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، هیچ چیز برای روسیه عوض نمی‌شود، گفت روسیه با هر کسی که در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا به پیروزی برسد، همکاری خواهد کرد.

او در نشستی با حضور نمایندگان رسانه‌های بین‌المللی گفت مسکو در فرایندهای سیاست داخلی آمریکا مداخله نمی‌کند و هرگز هم چنین فکری نداشته است. با این حال، پوتین محاکمه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق و نامزد انتخابات امسال آمریکا را مصداق سوءاستفاده از دستگاه قضایی در راستای درگیری‌های سیاسی داخلی دانست.

پوتین همچنین همتای آمریکایی خود، «جو بایدن» را یک سیاستمدار نسل قدیم توصیف کرد که اقداماتش پیش‌بینی‌پذیر شده است.

او گفت: «قبلا هم گفته‌ام و همه این اظهارات من را بدبینانه تفسیر می‌کنند یا آن را نوعی حمله پنهان به بایدن می‌دانند، اما او واقعا یک سیاستمدار نسل قدیم است.»

رئیس جمهور همچنین احیای روابط روسیه با کشورهای اروپایی را یک امر ممکن دانست و گفت: «می‌توان با رهبران اتحادیه اروپا راهکاری برای این مسئله پیدا کرد، البته اگر اعتمادبه‌نفس و شجاعت بیشتری برای حفاظت از منافع ملی خود به خرج دهند.»

پوتین هرگونه مداخله کشورش در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را تکذیب کرد و با بیان اینکه تصمیمات دولت آمریکا در حوزه سیاست اقتصادی یکی پس از دیگری اشتباه از آب در می‌آیند، گفت این آرزوی آمریکا برای رهبری لیبرالیسم جهانی است که دارد این کشور را از درون نابود می‌کند.

او با بیان اینکه روسیه تمام تلاش خود را برای حل‌وفصل مسالمت‌آمیز مناقشه اوکراین به کار گرفت، گفت در اوکراین نوعی سلطه قدرت با حمایت آمریکا صورت پذیرفته است.

رئیس‌جمهور روسیه در این باره گفت: «فکر می‌کنم با من موافق باشید که هیچ‌کس در ایالات متحده به‌فکر اوکراین نیست. آن‌ها به عظمت ایالات متحده علاقه‌مند هستند و نه برای اوکراین و مردم آن، بلکه برای عظمت و قدرت رهبری خود خود می‌جنگند.»

پوتین شهید «سید ابراهیم رئیسی» را یک شریک تجاری خوب و یک همتای قابل‌اعتماد توصیف کرد و گفت رابطه روسیه و ایران در بسیاری جهات مسیر خوبی را طی می‌کند.

پوتین گفت: «می‌خواهم بگویم که ما روابط تجاری بسیار خوب و قابل‌اعتمادی با او داشتیم. منتظر برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایران هستیم و امیدوارم در رویدادهای بین‌المللی مانند اجلاس سازمان همکاری شانگهای و اجلاس بریکس با رئیس‌جمهور جدید ایران دیدار کنم. ما بی‌شک به فهم مشترک رسیده و می‌کوشیم تمام طرح‌هایی که در دوره رئیسی فقید پی‌ریزی شده بود را اجرا کنیم.»

او همچنین ضمن ابراز اشتیاق برای ملاقات با رئیس‌جمهور بعدی ایران، گفت امیدوار است پروژه‌هایی که در دوره ریاست‌جمهوری شهید رئیسی طرح‌ریزی شده بود، اجرایی شوند.

پوتین گفت: «می‌خواهم بگویم که ما روابط تجاری بسیار خوب و قابل‌اعتمادی با او داشتیم. منتظر برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایران هستیم و امیدوارم در رویدادهای بین‌المللی مانند اجلاس سازمان همکاری شانگهای و اجلاس بریکس با رئیس‌جمهور جدید ایران دیدار کنم. ما بی‌شک به فهم مشترک رسیده و می‌کوشیم تمام طرح‌هایی که در دوره رئیسی فقید پی‌ریزی شده بود را اجرا کنیم.»

رئیس‌جمهور روسیه همچنین گفت ارسال سلاح به مناطق درگیری همواری یک گام بد، خطرناک و تنش‌زا بوده است.

او گفت: «ارسال سلاح به مناطق درگیری همیشه بد است... کسانی که سلاح می‌فرستند، فقط نقش تامین‌کننده ندارند، بلکه این سلاح‌ها را کنترل می‌کنند. این یک اقدام بسیار جدی و بسیار خطرناک است.»

پوتین همچنین گفت روابط میان روسیه و جمهوری آذربایجان با موفقیت و به‌شیوه‌ای قابل اعتماد و عمل‌گرایانه در حال توسعه است؛ زیرا باکو در روابط میان دو دولت، منافع متقابل را لحاظ می‌کند.

رئیس‌جمهور روسیه توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل بین روسیه و جمهوری آذربایجان را برای توسعه بیشتر روابط دوجانبه ضروری دانست و گفت: «کارهای زیادی باید در این زمینه از نقطه‌نظر توسعه لجستیک انجام شود... مسئله فقط کریدور بین‌المللی شمال ـ جنوب نیست، بلکه به حوزه‌های دیگر نیز مربوط می شود.»

او به آلمان نسبت به ارسال تسلیحات دوربرد به اوکراین هشدار داد و با اشاره به زمزمه‌های دیگر کشورهای غربی برای ارسال سلاح‌های دوربرد به اوکراین، چنین اقدامی را یک مشکل بزرگ دانست و هشدار داد که ممکن است واکنش روسیه غیرمتناسب باشد.

پوتین گفت: «وقتی اولین تانک‌های ساخت آلمان از خاک اوکراین سردرآورد، روسیه بهت‌زده شد، زیرا نگرش جامعه روسیه نسبت به آلمان همیشه بسیار خوب بوده است. حالا وقتی می‌گویند که به‌زودی قرار است موشک به اوکراین ارسال شود، آن هم موشک‌هایی که به اهدافی در خاک روسیه حمله می‌کنند، این روابط روسیه و آلمان را کاملاً از بین خواهد برد.»

او همچنین گفت روسیه حق دارد به مناطقی که از آنجا به کی‌یف سلاح ارسال شده، سلاح ارسال کند تا عملیات‌های نظامی در این مناطق انجام شود. او آمریکا و انگلیس را پشت حملات اوکراین با سلاح‌های غربی دانست و گفت بسته به اینکه حمله با کدام سلاح انجام شود، یکی از این 2 کشور مسئولیت دارند.

پوتین با بیان اینکه «خلاص‌شدن» از دست «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین ممکن است تا یک سال طول بکشد، گفت بسیج عمومی کامل در اوکراین هم دردی از این کشور دوا نکرده و تنها تلفات را افزایش خواهد داد.

او همچنین گفت مربیان نظامی غربی همین حالا در اوکراین مشغول فعالیت بوده و تلفات هم داده‌اند، اما کشورهای غربی دوست ندارند دراین‌باره صحبت کنند.

رئیس‌جمهور روسیه از فشار کشورهای اروپایی و آمریکا به رسانه‌های روسی انتقاد کرد و گفت این رسانه‌ها باید بتوانند دیدگاه‌های خود را به مخاطبان غربی منتقل کنند. او گفت خبرنگاران روسی در تمامی کشورهای غربی با مانع‌تراشی و ارعاب مواجه می‌شوند.

پوتین با بیان اینکه روسیه و چین قصد برگزاری رزمایش مشترک نظامی دارند، گفت همکاری این دو کشور در عرصه بین‌المللی یک عنصر بازدارنده بوده و ثبات را تضمین می‌کند.

او چین را شریک اقتصادی اصلی روسیه دانست و با بیان اینکه این دو کشور به همکاری در حوزه‌های نظامی و فناوری‌های پیشرفته ادامه خواهند داد، گفت اگر کشورهای غربی می‌خواهند موفق شوند، باید دست از مداخله در رشد اقتصادی چین برداشته و با آن همکاری کنند.

پوتین با اشاره به افزایش محبوبیت ترامپ پس از محکومیت در دادگاه، گفت: «این نشان می‌دهد که مردم ایالات متحده به سیستم قضایی که چنین تصمیماتی می‌گیرد، اعتماد ندارند و معتقدند که این تصمیمات به دلایل سیاسی گرفته می‌شود.»

هفته گذشته هیئت‌منصفه دادگاه نیویورک ترامپ را در تمام ۳۴ مورد اتهام پرونده پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی، مجرم شناخت.

ترامپ در این پرونده به جعل اسناد مالی با هدف پنهان‌کردن حق‌السکوت متهم بوده و این حکم او را به اولین رئیس‌جمهور آمریکا بدل می‌کند که مرتکب بزه شده و مجرم شناخته می‌شود.

این رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز رای این دادگاه را استفاده سلاح‌گونه مخالفان خود از دستگاه قضایی دانسته و کسانی که سعی دارند او را محاکمه کنند را «بیمار و روان‌پری» خطاب کرده است.
https://borhankhabar.ir/vdcf.td0iw6d0tgiaw.html
نام شما
آدرس ايميل شما