پنجشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۴
کد مطلب : 3373
جالب است ۰
برهان خبر - انتظار می‌رود کامالا هریس، که در مورد جنگ غزه و سیاست‌های اسرائیل موضعی چپ‌گراتر از جو بایدن دارد، رویکردی انتقادی‌تر در مورد عملکرد نظامی اسرائیل اتخاذ کند و در صورت پیروزی در انتخابات، ممکن است ماه‌عسلی نه چندان شیرین در روابط تل‌آویو-واشنگتن شکل بگیرد.
هریس تکرار اوباما؟
به گزارش برهان‌خبر به نقل از المانیتور دیوید مکوسکی، محقق موسسه واشنگتن و یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده ایالات متحده در مذاکرات اسرائیلی-فلسطینی ۲۰۱۳-۲۰۱۴، گفت: "ما اطلاعات کافی در مورد رویکرد هریس نداریم. از یک سو، او به اتهام‌زنی علیه اسرائیل معترض است و این امر را دارای عنصری از یهودستیزی می‌داند. از سوی دیگر، او درباره رنج فلسطینیان در غزه بسیار صریح صحبت کرده است."

مکوسکی به سخنرانی دسامبر گذشته هریس در دبی اشاره کرد و به نقل از او گفت: اسرائیل باید بیشتر تلاش کند تا جان غیرنظامیان [در غزه] را حفظ کند."هریس ضمن تأیید موضع دولت بایدن که اسرائیل حق دارد از خود در برابر حمله حماس در ۷ اکتبر دفاع کند، نگرانی‌های خود را درباره رنج گسترده فلسطینیان ابراز کرد و هشدار داد که "حقوق بشردوستانه باید رعایت شود."

برخلاف اعضای بلندپایه تیم سیاست خارجی و دفاعی بایدن، از جمله آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، لوید آستین، وزیر دفاع و خود بایدن، هریس از ۷ اکتبر (عملیات حماس در اسرائیل) تاکنون به اسرائیل سفر نکرده است. در حالی که بایدن به مدت چهار دهه با نتانیاهو در تعامل بوده و با وجود تنش‌های آشکار در ماه‌های اخیر، بر رابطه نزدیکشان تأکید می‌کند. این در حالی است که هریس تنها چند بار با نخست‌وزیر اسرائیل دیدار کرده است.

درباره جنگ غزه

هریس در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ اقدامات حماس در گروگان‌گیری را محکوم کرد، اما افزود که "ما همچنین تاکید داریم که تعداد بسیار زیادی از غیرنظامیان بی‌گناه فلسطینی کشته شده‌اند و اسرائیل باید در حفظ جان غیرنظامیان بی‌گناه بهتر عمل کند." 

دعوت هریس به حفظ جان غیرنظامیان غزه تفاوت زیادی با بیانیه‌های بایدن نداشت. با این حال، برخلاف بایدن، در مصاحبه‌ای در ۸ ژوئیه با مجله نیشن(Nation)، هریس جزئیات بیشتری از رنج مردم غزه ارائه داد. 

نیشن به نقل از هریس نوشت: "من سوالاتی مثل این می‌پرسم: مردم در حال حاضر چه می‌خورند [در غزه]؟ من داستان‌هایی می‌شنوم درباره این که آنها غذای حیوانات و علف می‌خورند ... بنابراین به این موضوع فکر می‌کنم."

در همین حال، مشاوران هریس روز دوشنبه اعلام کردند که معاون رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل سفر از پیش برنامه‌ریزی‌شده بر سخنرانی بنیامین نتانیاهو در کنگره، حضور ندارد. با این حال، هریس دیدار خود با نتانیاهو را در کاخ سفید انجام خواهد داد. به گفته پولیتیکو، انتظار می‌رود هریس در دیدار خود از نتانیاهو بخواهد که جنگ در غزه را پایان دهد.

هریس نسبت به بایدن تجربه کمتری در سیاست خارجی دارد. با این وجود به نظر می‌رسد بسیاری از مواضع سیاست خارجی وی با نظرات رئیس خود همسو است. هریس در دیدار خود با رئیس‌جمهور اسرائیل به موضوع شهرک‌سازی در کرانه باختری و ساکنان افراطی شهرک‌ها اشاره کرد. 

در این دیدار، هریس "نیاز به افزایش ثبات و امنیت در کرانه باختری و واکنش در برابر ساکنان افراطی را مطرح کرد." در همین حال دولت بایدن تحریم‌هایی علیه چندین فرد و نهاد متهم به ارتکاب خشونت علیه فلسطینی‌ها در کرانه باختری اعمال کرده است.

بازگشت اوباما؟

کارشناسان اسرائیلی و آمریکایی هشدار می‌دهند که برای داشتن تصویری واضح از سیاستی که هریس به طور کلی در مورد اسرائیل و به طور خاص در مورد جنگ غزه اتخاذ خواهد کرد، زود است، زیرا او هنوز به طور رسمی نامزد حزب دموکرات نشده است. با این حال، بسیاری به این نکته اشاره می‌کنند که دلبستگی عاطفی و ایدئولوژیکی او به اسرائیل کمتر از بایدنی است که خود را یک صهیونیست می‌داند.

مکوسکی گفت: "بایدن خود را به عنوان کسی که به شدت، به طور ایدئولوژیکی به اسرائیل متعهد است، می‌بیند." این در حالی است که آلون پینکاس، کنسول کل سابق در نیویورک، مشاور و رئیس دفتر چهار وزیر خارجه و ستون‌نویس هاآرتص، به ال‌مانیتور گفت: "با وجود این که هریس با یک مرد یهودی ازدواج کرده، در محیط سیاسی یهودی بزرگ شده و دوستان یهودی زیادی دارد، دلبستگی عاطفی به اسرائیل ندارد، آن‌طور که بایدن یا بیل کلینتون دارند." پینکاس می‌گوید که هریس احتمالاً رویکرد مشابهی با رئیس‌جمهور سابق باراک اوباما در امور منطقه‌ای خواهد داشت. 

او گفت: "خاورمیانه در نهایت یک مسئله سیاست خارجی است و او در درجه اول به ایالات متحده فکر می‌کند، نه به اسرائیل."
https://borhankhabar.ir/vdch.qnxt23nxxftd2.html
نام شما
آدرس ايميل شما