پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۲
کد مطلب : 4749
جالب است ۰
برهان خبر - پس از اینکه یک شرکت تایوانی به تولید پیجرها مرتبط با انفجارهای لبنان ارتباط پیدا کرد، وزیر دفاع این جزیره خودگردان گفت تیم امنیت ملی تایوان «توجه زیادی» به انفجار هزاران پیجری که حزب‌الله لبنان را هدف قرار داد، دارد.
هیچ تبادل اطلاعاتی با تل‌آویو درباره پیجرها نداشتیم
به گزارش برهان خبر، در پی وقوع انفجارهای متعدد مرگبار از طریق پیجرهای ساخت شرکت «گلد آپولو» مستقر در تایوان که عوامل مرتبط با مقاومت حزب‌الله لبنان را هدف گرفت و هزاران مجروح بر جای گذاشت، این شرکت اعلام کرد که دستگاه‌های مورد استفاده در این حمله را تولید نکرده است و آنها توسط یک شرکت مستقر در بوداپست ساخته شده‌اند که مجوز استفاده از نام تجاری آن را دارد.

در همین رابطه «ولینگتون کو» وزیر دفاع تایوان در گفت‌وگو با خبرنگاران در تایپه گفت که دولت تایپه از نزدیک تحولات را زیر نظر دارد.

او بدون اشاره به جزئیات گفت: «پس از انتشار این خبر، درک من این است که در حال حاضر نهادهای مربوطه امنیت ملی به این موضوع توجه زیادی دارند.»

ولینگتون کو این سخنان را چهارشنبه مطرح کرد، اما رسانه‌ها امروز (پنج‌شنبه) اجازه انتشار آنها را یافتند.

در پی انفجار هزاران پیجر در روز سه‌شنبه، دست‌کم ۱۲ تن از جمله ۲ کودک جان باختند و نزدیک به ۳۰۰۰ نفر در لبنان زخمی شده‌اند. موج دوم انفجار وسایل ارتباطی در لبنان هم روز چهارشنبه رخ داد که ده‌ها کشته و صدها مجروج بر جای گذاشت.

حزب‌الله لبنان متعهد شده است که علیه رژیم صهیونیستی که مسوولیت این انفجارهای مرگبار تروریستی بر عهده آن است، اقدامات تلافی‌جویانه انجام دهد. از زمان آغاز درگیری غزه در اکتبر گذشته، ۲ طرف درگیر جنگ‌های فرا مرزی بوده‌اند. هدف مقاومت، تحت فشار گذاشتن صهیونیست‌ها برای توقف جنایات علیه ملت فلسطین است.

رژیم صهیونیستی مانند بسیاری از طرف‌ها، روابط دیپلماتیک رسمی با تایوان که چین آن را بخشی از قلمروی خود می‌داند، ندارد، اما این ۲ سفارت‌خانه‌های دوفاکتو دارند و روابط نزدیک، هرچند غیررسمی، دارند.

تایپه به سرعت حمله ۷ اکتبر به اراضی اشغالی را محکوم کرد. فرستاده رژیم صهیونیستی در تایپه سال گذشته گفت که تایوان «دوست خوبی» بوده است، اما از نظر آنها، واکنش چین به حمله ۷ اکتبر «ناراحت‌کننده» بوده است.

ولینگتون کو، وزیر دفاع تایوان در پاسخ به این سوال که آیا رژیم صهیونیستی در مورد این انفجارها به تایوان هشدار داده یا اینکه آیا این ۲ تبادل امنیتی یا اطلاعاتی داشتند، گفت تایپه چنین رابطه‌ای با تل‌آویو ندارد.

علاوه بر این «سون لی فانگ» سخنگوی وزارت دفاع تایوان که در کنار ولینگتون کو نشسته بود، گفت اطلاعات اولیه از این شرکت این است که پیجرها توسط آن ساخته نشده‌اند.

او افزود، وقتی نوبت به همکاری بین‌المللی می‌رسد، تایوان خواهان نوعی است که به حفظ ثبات در تنگه تایوان کمک کند و تاکید کرد: «همکاری، اما نه از نوعی که شامل هرگونه اقدام تحریک‌آمیز احتمالی در خارج از منطقه باشد.»
https://borhankhabar.ir/vdcf.jdjiw6de1giaw.html
نام شما
آدرس ايميل شما