دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۹
کد مطلب : 5664
جالب است ۰
برهان خبر - سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت که سفرهای وزیر خارجه ادامه خواهد داشت و با کشورهای دیگر هم رایزنی خواهیم کنیم، امروز سفری به کشور کویت و بحرین خواهیم داشت.
سفر عراقچی به کویت‌وبحرین/دغدغه ایران توقف جنایت اسرائیل است
به گزارش برهان خبر، اسماعیل بقائی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست هفتگی با اصحاب رسانه، پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شد.

بقایی در ابتدا در خصوص تشدید تنش‌ها و رایزنی‌های دستگاه دیپلماسی گفت: این رایزنی‌ها با سفر وزیر خارجه به قلب میدان آغاز شد و با سفر به دیگر کشورها ادامه یافت و به رایزنی‌ها ادامه خواهیم داد. جلسه مهم مشترک وزرای خارجه ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس هم برگزار شد.

آقای عراقچی همچنین تماس‌های تلفنی متعددی با مقامات کشورها و سازمان‌های بین‌المللی جهت تلاش برای توقف درگیری‌ها برقرار کردند. پیام و نکته اصلی در سفرها مشخص بود، از جمله ادامه سیاست بهبود روابط با همسایگان، مسئولیت پذیری ایران در قبال صلح و امنیت منطقه‌ای و دخالت ندادن برخی سوءتفاهمات در موضوع اصلی که همان حفظ صلح منطقه‌ای است، به عنوان وظیفه اخلاقی و انسانی اسلامی و قانونی بوده است.

اولویت ما در مقطع کنونی جلوگیری از تشدید تنش‌ها در منطقه است

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص موضع مصر در قبال تنش‌ها گفت: نقطه مشترک در همه سفرها نگرانی مشترک درباره خطرات و تهدیدات در ادامه کشتار در غزه و لبنان و اینکه همه کشورها هم افزایی برای توقف کشتار دارند تا فشار بیاورند که رژیم وادار به توقف جنایت‌ها شود. روسیه و چین هم نقش مهمی می‌توانند داشته باشند. آنان موضعی صریحی داشتند و انتقاد کردند از ادامه تجاوزات در غزه و لبنان، آنان موضع خودشان را شفاف بیان کردند.

وی درباره روابط دوجانبه با مصر هم گفت: این رایزنی‌ها متمرکز بر تحولات منطقه است. اولویت ما در مقطع کنونی جلوگیری از تشدید تنش‌ها در منطقه است. مباحث دوجانبه نقطه تمرکز ما در این رایزنی‌ها نبود.

سفرهای وزیر خارجه ادامه خواهد داشت

بقایی در خصوص سفر وزیر خارجه به کشورهایی که روابط قوی نداریم گفت: ما هیچ کشوری را از رایزنی خود مستثنی نمی‌کنیم. این وظیفه همگانی برای حفظ صلح و امنیت در منطقه است. اکنون  زمانی است که کشورها نشان دهند تمایل برای قدم نهادن در این مسیر را دارند. فارغ از همه ملاحظات اولویت خودمان را رایزنی و هم افزایی برای ارتقای صلح منطقه‌ای قرار دادیم. با مصر در سطح کاردار همیشه مراوده داشتیم. از مدت‌ها قبل هم بحث بهبود روابط بوده است. این سفرها ادامه خواهد داشت و با کشورهای دیگر هم رایزنی خواهیم کنیم. امروز سفری به کشور کویت و بحرین خواهیم داشت.

از هر تلاش برای توقف جنایات در غزه استقبال می‌کنیم

وی در خصوص میانجی گری‌ها بین ایران و رژیم صهیوونیستی گفت: وقتی با موجودیتی رابطه ندارید و به رسمیت نمی‌شناسید صحبت از میانجی‌گری معنا ندارد. از هر کشوری که برای توقف جنگ افرروزی و جنایت در غزه کمک کند استقبال می‌کنیم. همه کشورها به عنوان اعضای کنوانسیون منع نسل کشی وظیغه مشخص دارند. از هر تلاش برای توقف جنایات در غزه استقبال می‌کنیم.

موضع ایران درخصوص راه‌های مواصلاتی روشن است

بقایی در پاسخ به تسنیم درباره رایزنی‌ها در ترکیه در خصوص منطقه قفقاز گفت: آن چیزی که مهم است این است که کشورهای منطقه یک چالش را به یک نقطه و مبنایی برای تفاهم تبدیل کنند. اجلاس 3+3 که برگزار شد این رویکرد را به خوبی نشان داد. در بیانیه پایانی این اجلاس بر همکاری‌ها در منطقه تاکید شد. درخصوص راه‌های مواصلاتی موضع ایران روشن است و باید با تمامیت ارضی کشورها و بدون هرگونه تغییری در مرزها و شرایط ژئوپولیتیک در منطقه باشد.

ایران درباره تمامیت سرزمینی و حاکمیت خود بر جزایر سه گانه تردیدی  ندارد

وی در واکنش به ادعاها علیه جزایر سه گانه ایرانی گفت: ما متاسفیم، منطقه باید بر پایان دادن به جنایات رژیم متمرکز باشند. کارهایی که از حیث دیپلماتیک باید انجام شود را انجام دادیم. قبل و بعد از هر نشستی با دوستانمان که به نحوی به این موضوع می‌پردازند بحث می‌کنیم. ایران درباره تمامیت سرزمینی خود و حاکمیت خودش بر جزایر سه گانه تردیدی  ندارد. این موضع مبتنی بر همه موازین بین‌المللی در مورد احترام به حاکمیت ملی کشورها است. متاسفیم کشورهای اروپایی تصمیم گرفتند که به چنین مسئله‌ای بپردازند. ما مواضع خود را بیان کردیم و یادداشت‌های اعتراضی ارسال شده است.
https://borhankhabar.ir/vdcc.eqpa2bqe0la82.html
نام شما
آدرس ايميل شما