چهارشنبه ۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۵
کد مطلب : 2747
جالب است ۰
برهان خبر - آخرین گفت و گوی برهان خبر در برنامه "راه حل" با موضوع انتخابات با جهانبخش محبی نیا، تحلیلگر مسایل سیاسی انجام شد که می خوانید.
مردم بعد از مناظره ها تصمیم می گیرند به چه کسی رای دهند/ خیلی از کسانی که صلاحیتشان رد شد، کارنامه درخشانی داشتند
به گزارش برهان خبر، جهانبخش محبی نیا، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسایل سیاسی درباره میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری می گوید: مناظره امر مهمی در انتخابات است نه فقط در ایران حتی در اروپا و آمریکا، بنابراین عده زیادی از مردم تصمیم نهایی برای شرکت در انتخابات را پس از مناظره ها می گیرند.

او معتقد است: مناظره سکوی پرتاب کاندیدای ریاست جمهوری است، اگر هر کدام بتوانند برنامه های خود را با ادبیات خوب بیان کنند، شانس بیشتری دارند که رای مردم در سبد آنها قرار بگیرد.
او در پاسخ به این پرسش که حضور یک کاندیدا از طیف اصلاح طلبان ممکن است، میزان مشارکت را بالا ببرد، می گوید: این تحلیل درستی است و در تمام آموزه های علم سیاست و فلسفه هم وجود دارد به معنای دیگر یعنی حضور یک فرد از جناح اصلاح طلبان می تواند میزان مشارکت را بالا ببرد.

این تحلیلگر مسایل سیاسی ادامه می دهد: اگر رای را یک فرایند طبیعی در نظر بگیرید، گزاره های خبری و رسانه ای می تواند در میزان رای مردم تاثیر بگذارند و این می تواند منشاء خیر باشد.
محبی نیا این را هم اضافه می کند که حاکمیت هم به دنبال مشارکت بالا است، از این رو اگر بتوانند جامعه و افکار عمومی را به درستی هدایت کنند، جامعه راه درست را می رود.

به گفته وی، در حال حاضر حضور مردم بیشتر به دلیل دفاع از قدرت و امنیت ملی است که مورد تأکید مقام معظم رهبری است، علاوه بر این مردم به دلیل انقلاب، جمهوری اسلامی، تدین و برخی افراد هم به دلیل اینکه امر سیاسی را جزء ویژگی‌ها و سرشت افراد می‌دانند، پای صندوق‌های رأی حاضر می‌شوند.

 این استاد دانشگاه می گوید: روند انتخابات را می توان اینطور تعریف کرد که پیش از شروع مناظره ها مرحله جنینی است و با برگزاری مناظره به مرحله تولد رسیده و آن وقت است که با سر و صداهایی که به پا می کند در مرحله ارزیابی و راستی آزمایی قرار می گیرد آن وقت مردم بر اساس آنچه به دست می آورند، کاندیدای خود را انتخاب می کنند.

محبی نیا تاکید می کند: اغلب روند سیاسی که در کشور انفاق می افتد و جامعه آن را تجربه می کند همین مسیری است که در هفته های اخیر پشت سر گذاشتیم و همه چیز پنج شنبه مشخص می شود.
او نظرسنجی های منتشر شده در روزهای اخیر را قابل استناد نمی داند و می گوید: اینکه می گویند آمار مشارکت بالای 60 درصد است بیشتر بزرگنمایی است تا راستی آزمایی؛ زیرا برخی از مردم در دقایق آخر تصمیم می گیرند شرکت کنند یا نکنند.

این تحلیلگر سیاسی به حضور هر دو طیف اصلاح طلب و اصولگرا در انتخابات پیش رو اشاره می کند و می گوید: برخی از افرادی هم که برای انتخابات ثبت نام کردند رجل سیاسی قدرتمندی بودند اما بی محابا رد شدند.
محبی نیا معتقد است: این افراد به دلیل کارنامه مثبتی که داشتند می توانستند افکار عمومی را برای مشارکت بیشتر، اغنا کنند اما این اتفاق نیفتاد.

او درباره اینکه ممکن است کدام کاندیدا رای بیشتری داشته باشد می گوید: این موضوع اصلا قابل پیش بینی نیست، هر چند که تصور می کردم آقای پورمحمدی می تواند، حرف های مهمی برای گفتن داشته باشد، اما نداشت.
 
https://borhankhabar.ir/vdcb.ab5urhbzziupr.html
نام شما
آدرس ايميل شما