پنجشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۲
کد مطلب : 3107
جالب است ۰
برهان خبر- انتخاب اخیر یک اصلاح‌طلب کمترشناخته شده به عنوان رئیس‌جمهور ایران و همراهی برنده انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، می تواند درهای دیپلماسی برای مذاکره را میان دو طرف باز کند.
سیاست خارجی پزشکیان و نتیجه انتخابات آمریکا
به گزارش برهان خبر به نقل از المانتیور مسعود پزشکیان، جراح قلب ۶۹ ساله، وزیر بهداشت سابق و عضو فعلی مجلس، در انتخابات دور دوم با کسب ۵۳ درصد آرا پیروز شد.

پزشکیان، سعید جلیلی، مذاکره‌کننده سابق هسته‌ای را که به شدت مخالف ارتباط با غرب است، شکست داد. پزشکیان نسبتا میانه‌رو قول داده است که محدودیت‌های اجتماعی را کاهش دهد. وعده‌های کمپین او برای تعامل بیشتر با دنیای خارج با توجه به وجود مخالفت با وی در داخل، در بوته آزمایش قرار خواهد گرفت.
 
علی واعظ، مدیر پروژه ایران در گروه بحران بین‌المللی در این مورد گفت: اما خود این واقعیت که رهبری ایران تمایل داشته است که یک نامزد اصلاح‌طلب برای اولین بار از سال ۲۰۰۱ پیروز شود، نشان‌دهنده این است که نوعی اصلاح مسیر لازم است. وی افزود: اکنون اراده سیاسی بیشتری در تهران برای نوعی تفاهم با غرب که منجر به کاهش فشار اقتصادی شود، وجود دارد.
 
پزشکیان خواستار احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بین ایران و قدرت‌های جهانی شده است که محدودیت‌های سختی را بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران تعیین کرده است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه در پاسخ به سوالی درباره دیپلماسی هسته‌ای با پزشکیان گفت: اجازه دهید او ابتدا کار خود را شروع کند. وی افزود: دیپلماسی موثرترین راه برای رسیدن به یک راه‌حل موثر و پایدار در مورد برنامه هسته‌ای ایران است، اما ما همچنین روشن کرده‌ایم که به دلیل تشدید فعالیت‌های ایران در همه زمینه‌ها، از هرگونه حل دیپلماتیک معنادار در حال حاضر دور هستیم.

ولی نصر، استاد امور بین‌الملل و مطالعات خاورمیانه در دانشگاه جان هاپکینز، گفت: ایران که تحت تحریم‌ها قرار دارد، همچنان انگیزه دارد تا به مذاکره با غرب ادامه دهد.

وی گفت: موضع اولیه پزشکیان اساسا یافتن راه‌هایی برای تعامل با غرب است. واقعیت این است که رهبر معظم ایران به یک تلاش دیپلماتیک جدی نگاه مثبت دارد. به همین دلیل او به دولت رئیسی هم اجازه داده بود تا در مذاکرات وین شرکت کند.

تحلیلگران می‌گویند که انتظار می‌رود پزشکیان تیم سیاست خارجی خود را با حضور دیپلمات‌های با تجربه‌ای که برای اعضای دولت بایدن آشنا هستند و در تهیه توافق هسته‌ای در دولت باراک اوباما شرکت داشته‌اند، تشکیل دهد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه سابق که همتای جان کری وزیر خارجه سابق در مذاکرات برجام بود، برای پیروزی پزشکیان تلاش زیادی کرد و احتمالا به عنوان مشاور ارشد باقی خواهد ماند. انتظار می‌رود پزشکیان، عباس عراقچی، معاون سابق ظریف را به عنوان وزیر امور خارجه انتخاب کند.

واعظ درباره تیم سیاست خارجی جدید پزشکیان گفت که اکنون غرب یک میانجی معتبر در تهران دارد که می‌تواند با او تعامل کند. کسی که زبان دیپلماسی بین‌المللی را درک می‌کند.

نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در تهران با دقت دنبال می‌شود. در این بین، انتظار نمی‌رود ایرانی‌ها پیش از دانستن اینکه رئیس‌جمهور بعدی ایالات متحده چه کسی خواهد بود، تمایل ندارند امتیازات عمده‌ای بدهند و همچنین بایدن نیز احتمالا پیش از نوامبر هیچ امتیازی نخواهد داد.

با این حال دو طرف می‌توانند مذاکرات کاهش تنش خود را از سر بگیرند. نصر گفت: انتخاب پزشکیان - چه ترامپ و چه بایدن پس از ژانویه - فرصتی برای غرب فراهم می‌کند تا ببینند که آیا یک فرآیند دیپلماتیک جدی برای کاهش تنش‌ها ممکن است یا نه.
https://borhankhabar.ir/vdcc.xq1a2bqsmla82.html
نام شما
آدرس ايميل شما