چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۲
کد مطلب : 2117
جالب است ۱
 هفت منتخب به اعتبارنامه تاج گردون منتخب گچساران در مجلس اعتراض کردند که متعاقبا وی نیز به اعتبار نامه همه آنها اعتراض کرده است.
اعتراض به اعتبار نامه هشت منتخب در مجلس

به گزارش برهان خبر، مالک شریعتی منتخب تهران اعلام کرد که به همراه شش منتخب دیگر یعنی قاسم روانبخش، زهره سادات لاجوردی، کامران غضنفری، امیرحسین ثابتی، ابراهیم رضائی و روح الله نجابت به اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون منتخب گچساران اعتراض کردند.

اعتبار نامه تاج گردون در شعبه 12 ارجاع شده بود که با این اعتراض باید بررسی شود.

تاج گردون بعد از اطلاع از اعتراض هفت منتخب به اعتبار نامه اش، به اعتبارنامه همه منتخبانی که به وی اعتراض دارند، اعتراض کرده است.

با پایان یافتن مهلت اعتراض به اعتبارنامه های 290 متخب مجلس دوازدهم، تا کنون به اعتبار نامه هشت منتخب اعتراض شده است.

به اعتبار نامه تاج گردون در مجلس یازدهم هم اعتراض شده بود که با رای اکثریت نمایندگان در صحن مجلس به رد اعتبارنامه اش، وی مجبور به ترک مجلس شد و نتوانست نماینده شود.

طبق آیین نامه داخلی مجلس، هر شعب باید حداکثر ظرف مدت سه‌روز کاری گزارش تأیید آن دسته از اعتبارنامه‌ها را که معترض ندارند، به‌صورت یک‌جا به هیأت رئیسه ارسال کند تا برای تصمیم‌گیری مجلس در دستور کار قرار گیرد.

اگر نمایندگان به اعتبارنامه‌ای اعتراض داشته باشند، اعتراض حداکثر ظرف مدت ۵ روز کاری توسط شعبه رسیدگی می‌شود. در صورتی‌که نظر شعبه تائید اعتبارنامه باشد، گزارش تایید آن برای تصمیم‌گیری به مجلس ارائه می‌شود. چنانچه نظر شعبه رد اعتبارنامه باشد، از طریق هیات رئیسه مجلس به کمیسیون تحقیق (که اعضای آن در روز اول فعالیت مجلس و در شعب ۱۵ گانه انتخاب شده‌اند) ارجاع خواهد شد تا پس از رسیدگی و ارائه گزارش، برای تصمیم‌گیری مجلس در دستور کار قرار گیرد.

کمیسیون تحقیق موظف است حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز به دلایل و توضیحات کتبی شعب و معترض یا معترضان رسیدگی کرده و نظرش را پس از استماع و بررسی توضیحات معترض یا معترضان و دفاعیات کتبی یا حضوری نماینده مورد اعتراض، به مجلس ارسال کند.

اگر کمیسیون تحقیق، اعتبارنامه ردشده از سوی شعبه را رسیدگی کند و نظر به تایید اعتبارنامه داشته باشد، گزارش آن برای تصمیم‌گیری مجلس در دستور کار قرار می‌گیرد. در صورتی که نظر کمیسیون رد اعتبارنامه باشد، گزارش آن حداکثر به مدت ۱۵ دقیقه در مجلس مطرح و ادله رد اعتبارنامه ارائه می‌شود. 

نماینده‌ای که اعتبارنامه‌اش توسط کمیسیون رد شده است حداکثر به مدت ۳۰ دقیقه فرصت دفاع از خود دارد ضمن اینکه می‌تواند بخشی از وقت خود را حداکثر به دو نفر از نمایندگان واگذار کند. سپس گزارش کمیسیون تحقیق به رأی گذاشته می‌شود؛ چنانچه رد اعتبارنامه به تصویب مجلس نرسد، رئیس جلسه تصویب آن را اعلام می‌کند.

منتخبانی که اعتبارنامه آنان به تصویب نرسیده مانند سایر نمایندگان، از کلیه حقوق اعم از اعلام رای و نامزدشدن برای عضویت در هیات رئیسه و سایرانتخابات برخوردار هستند منتها در زمان بررسی اعتبارنامه خود در شعبه، کمیسیون تحقیق و مجلس حق رای ندارد.
 
https://borhankhabar.ir/vdcc.sqia2bqsmla82.html
نام شما
آدرس ايميل شما