سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۲
کد مطلب : 2385
جالب است ۱
برهان خبر -  کنایه حاجی بابائی به وزرای نیرو و جهاد و درخواست مکرر نمایندگان برای گوش دادن وزیر به سخنانشان و صحبت نمایندگان با در و دیوار در صحن مجلس از حاشیه های امروز مجلس بود.
از کنایه به وزرای نیرو و جهاد تا اشتباه محاسباتی نمایندگان لنگرود و ساری و صحبت با درو دیوار در مجلس 
به گزارش برهان خبر، مجلس شورای اسلامی امروز سه شنبه جلسه علنی داشت.  

این جلسه حاشیه های جالب داشت که به قرار زیر است؛  
 
-امروز پنجمین جلسه علنی مجلس دوازدهم بود که راس 8:16 با ریاست حمیدرضا حاجی بابائی نائب رئیس اول و نماینده همدان و با 31 دقیقه تاخیر آغاز شد و تا پایان جلسه در ساعت 12:05 ریاست جلسه را برعهده داشت.  

- حاجی بابائی در ابتدای جلسه اعلام کرد که با حضور 258 نماینده جلسه مجلس رسمی است این بدان معناست که 32 نماینده از 290 نماینده مجلس در ابتدای جلسه حضور نداشتند. 

- محمد باقر قالیباف رئیس مجلس که این روزها درگیر انتخابات ریاست جمهوری است، اداره جلسه را به حاجی بابائی واگذار کرده است و حاجی بابائی علاوه بر روز یکشنبه این هفته، امروز دومین روزی بود که جلسه علنی مجلس دوازدهم را اداره کرده است. 

-علی بابائی کارنامی نماینده ساری در تذکر آئین نامه که داشت، دچار اشتباه محاسباتی شد و خطاب به حاجی بابائی گفت: جنابعالی تا یک ماه آینده رئیس مجلس هستید. چون رئیس و نائب رئیس نداریم فعلا. اشاره این نماینده به کاندیداتوری قالیباف رئیس مجلس برای ریاست جمهوری و همچین مسئولیت علی نیکزاد نائب رئیس دوم مجلس بعنوان رئیس ستاد انتخاباتی قالیباف بود. این در حالی است که انتخابات ریاست جمهوری هشتم تیر یعنی 16 روز دیگر برگزار می شود و تکلیف رئیس مجلس در نهم تیر مشخص خواهد شد ضمن اینکه بعد از انتخابات، نیکزاد بعنوان نائب رئیس دوم در مجلس حضور خواهد داشت. 
 
- امروز اولین روز از پنجمین روز مجلس دوازدهم بود که اسامی نمایندگان غایب و متاخر از تریبون مجلس اعلام شد و البته این اعلام با اشتباهی همراه بود. 

- در حالی که 32 نماینده در صحن حضور نداشتند اما اسامی 10 نماینده بعنوان غائب و متاخرین اعلام شد البته شاید برخی از نمایندگان در مرخصی باشند. 

-اسامی 10 نماینده شامل امیرحسین بانکی پور، اکبر پولادی، امیر حیات مقدم، مجتبی زارعی،  ابراهیم فهیمی، جمشید قائم مقام، جهان بخش قلاوند، علی کشوری، سید مرتضی محمودی و بیژن نوباوه بعنوان غائبین و متاخرین از تریبون مجلس اعلام شد. 

- ساعتی بعد از تریبون مجلس اعلام شد که نوباوه در مرخصی است و زارعی در صحن مجلس حضور داشته اما اسم آنها به اشتباه بعنوان غائب اعلام شد. 

- گزارش نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی در مورد نحوه اجرای قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی و آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم در سال زراعی ۱۴۰۲_۱۴۰۳ و اقدامات حمایتی در خصوص برنج کاران کشور در دستور کار امروز مجلس قرار داشت که وزیر 30 دقیقه فرصت بیان دیدگاههای خود را داشت اما سخنان وی در چند بخش و بیشتر از این مدت زمان طول کشید که در نهایت میکرفون وی قطع شد . 

- قرار بود بعداز صحبت های وزیر جهاد کشاورزی بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهشهای مجلس گزارشی به مدت 10 دقیقه گزارش این مرکز در خصوص وضعیت کشاورزی و برنج کاران را ارائه کند اما وی بجای 10 دقیقه 14 دقیقه صحبت کرد که میکرفون وی در حین صحبت قطع شد اما وی صحبت خود بدون میکرفون روشن را ادامه داد. 

 - قرار بود 12 نماینده در خصوص مطالبات گندمکاران و برنج کاران دیدگاههای خود را بیان کنند اما شش نماینده صحبت کردند که به دلیل صحبت طولانی میکرفرون اکثر آنها قطع شد. 

-هنگامی که محمد سبزی نماینده زرندیه در حال بیان دیدگاههای خود بود، به دلیل آنکه وزیر جهاد کشاورزی در حال صحبت با نمایندگان بود و نمایندگان دور وی حلقه زده بودند، از حاجی بابائی رئیس جلسه خواست تا از نمایندگان بخواهند سر جای خود بنشینند و گفت: «ما الان داریم با کی صحبت می کنیم؟ آقایان نمیگذارند وزیر گوش کند. ما الان  با در و دیوار صحبت می کنیم؟ وزیر باید حرف های ما رو گوش دهد اقای نیکبخت وزیر محترم شما به حرف های ما را گوش دهید». 
 
- سبزی وقتی در ادامه صحبت خود موضوع گوش دادن وزیر به سخنانش را مجددا متذکر شد، حاجی بابائی به شوخی گفت: «وزرا یک ویژگی دارند که در حین صحبت با نمایدگان، سخنان شما را هم گوش می دهند. این را محرابیان وزیر نیرو روز یکشنبه در صحن مجلس که گزارش ارائه می کرد، بیان کرد». 

- سخنان سبزی به دلیل اینکه بیش از سه دقیقه صحبت کرد، قطع شد.

- ابراهیم نجفی هم نفر دوم بود که صحبت کرد اما وی در ابتدای سخنان خود از حاجی بابائی خواست تا نمایندگان از اطراف وزیر کنار بروند و اجازه بدهند تا وزیر به سخنان نمایندگان گوش دهد. حاجی بابائی از مسئولین مجلس خواست تا صندلی بیاورند و وزیر در گوشه ای بنشیند و به حرف های نمایندگان گوش دهد. 

- میکرفون نجفی هم به دلیل صحبت طولانی قطع شد. 

-محمد باقری هم سومین نماینده ای بود که شروع به صحبت کرد اما وی قبل از قطع میکرفونش، صحبت خود را به اتمام رساند. 
 
-مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود چهارمین نماینده ای بود که در خصوص برنج دیدگاههای خود را بیان کرد. اما در ابتدای صحبت وی، آقای همتی جلوی وی قرار گرفت که دوربین مجلس وی را نشان نمیداد و لاهوتی خطاب به وی گفت:« آقای همتی از جلوی دوربین کنار بروید». 

-لاهوتی در حین صحبت خود در خصوص میزان تولید و واردات برنج دچار اشتباه محاسباتی شد و گفت: در حال حاضر مصرف برنج کشور 2 میلیون و 800 هزار تن است و میزان تولید در کشور 2 میلیون 400 هزار تن است. تفاوت این 2 عدد 600 هزار تن است. شما یک میلیون تن وارد کنید چرا بیشتر وارد می کنید؟. 

-میکرفون لاهوتی هم به دلیل صحبت بیش از حد قطع شد. 
-علیرضا سلیمی نماینده تهران پنجمین نماینده بود که صحبت کرد و اما وی سخنان خود را به موقع پایان برد و میکروفون وی قطع نشد. 

- نادر ابراهیمی هم ششمین نماینده ای بود که صحبت کرد اما به دلیل صحبت طولانی، میکرفون وی هم قطع شد. 

- در حین تذکر آئین نامه ای رحمت الله نوروزی نماینده علی آباد کتول در خصوص خرید تضمینی محصولات کشاورزی و قطع برق چاههای کشاورزی برخی از نمایندگان دور وزیر کشاورزی حلقه زده بودند که وی از وزیر خواست به سخنانش گوش دهد. 

-قبل از آغاز جلسه علنی امروز مجلس، با توجه به تعطیلی روز دوشنبه ۲۸ خردادماه به مناسبت عید قربان، از نمایندگان در خصوص برگزاری جلسات مجلس در هفته آینده رای‌گیری استمزاجی اخذ و قرار شد جلسات در هفته آینده در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه (۲۹ و ۳۰ خردادماه) تشکیل شود. 

-به رغم آنکه در دستور کار مجلس اعلام شده بود که مجلس فردا چهارشنبه هم جلسه علنی دارد اما، جلسه علنی فردا برگزار نمی شود و حاجی بابائی که اداره جلسه را برعهده داشت دلیلی در این زمینه ذکر نکرد.

-مجلس این هفته بعد از 2 روز جلسه علنی، به مدت یک هفته تعطیل شد و جلسه بعدی مجلس روز سه شنبه 29 خرداد برگزار می شود.
https://borhankhabar.ir/vdcj.oe8fuqetisfzu.html
نام شما
آدرس ايميل شما