يکشنبه ۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۱
کد مطلب : 2853
جالب است ۰
برهان خبر - از زمین بازی مجهز به دوربین‌های پیشرفته و توپ‌‌های هوشمند گرفته تا لباس بازیکنان، فوتبال با تجهیز به فناوری‌های پیشرفته‌، در حال تغییر و پوست‌اندازی شگرفی است.
فوتبال تا به دندان مسلح
به گزارش برهان خبر به نقل از آسوشیتدپرس این موضوع در مسابقات یورو ۲۰۲۴ کاملا مشهود بوده است، زیرا در این مسابقات پیشرفت‌هایی در زمینه‌هایی مانند تجهیزات و علوم ورزشی به‌کار گرفته شده‌اند، که هدفشان بهبود بازی، تجربه متفاوت تماشاچیان و رفاه بازیکنان است.

البته همه از این فناوری‌ها راضی نیستند. برای مثال، درست مثل دوران قبل از معرفی VAR هنوز هم در مورد برخی از تصمیم‌های داوری شکایات زیادی وجود دارد.

با این حال، محبوب‌ترین ورزش جهان همچنان تحت تأثیر فناوری‌هایی که به سرعت در حال توسعه هستند، جذابیت بیشتری یافته‌است.

مثلا تصمیمات درست

به کمک VAR به طور عمده به یک فرآیند روان‌تر تبدیل شده و طبق اعلام یوفا، زمان متوسط تصمیم‌گیری ۵۱ ثانیه بوده که پنج ثانیه سریع‌تر از فصل گذشته لیگ قهرمانان اروپا است.

یوفا از فناوری نیمه‌خودکار آفساید، همراه با هوش مصنوعی و فناوری توپ‌های متصل آدیداس برای تسریع فرآیند بررسی استفاده می‌کند.

ده دوربین در هر یک از ورزشگاه‌های میزبان مسابقات نصب شده‌اند که به گفته یوفا، ۲۹ نقطه مختلف بدن هر بازیکن را دنبال می‌کنند. توپ رسمی مسابقات هم دارای سنسوری برای تشخیص هر لمس است که باعث می‌شود هوش مصنوعی، فرآیند تصمیم‌گیری سریع‌تر و دقیق‌تری نسبت به گذشته داشته باشد.

شاید این فناوری برای برخی ممکن است بیش از حد دقیق و حوصله‌سربر باشد. مثلا روملو لوکاکو از بلژیک در دو بازی ابتدایی خود سه گل را از دست داد؛ دو گل به دلیل آفساید و یکی به دلیل هند توسط هم‌تیمی‌اش لوئیس اوپندا.

فناوری خط دروازه هم به بحث‌ها درباره عبور توپ از خط پایان داده است. هفت دوربین در هر دروازه وجود دارد و سیگنالی به ساعت داور ارسال می‌شود که در صورت عبور توپ از خط، می‌لرزد. یوفا می‌گوید نتایج در عرض یک ثانیه پس از عمل برای داوران بازی ارسال می‌شوند.

توپ رسمی مسابقات یورو، (Adidas Fussballliebe)، در کمک به تصمیم‌گیری‌های آفساید بسیار موثر بوده است و به نظر می‌رسد که بازیکنان نیز از آن استقبال کرده‌اند.

این توپ از پلی‌استر بازیافتی و سایر مواد شامل الیاف ذرت، نیشکر و خمیر چوب ساخته شده است و بازیکنان از سرعت و مسافتی که این توپ‌ها ایجاد می‌کنند، راضی بوده‌اند.

این مسئله با توجه به تعداد گل‌های زیبا از راه دوری که در مرحله گروهی به ثمر رسیده‌اند، مانند شوت پیچ‌دار آردا گولر از حدود ۲۰ متری در پیروزی ۳-۱ ترکیه مقابل گرجستان، قابل لمس است.

مربیان همچنین در تلاش‌اند تا هر کجا که می‌توانند برتری پیدا کنند. یکی از آنها حلقه هوشمندی است که تغذیه و خواب بازیکنان را چک می‌کند. گرت ساوت‌گیت، مدیر تیم ملی انگلیس،  گفت: "ایده این است که این حلقه‌ها به خواب کمک می‌کنند که بزرگترین عامل در زمینه بازیابی بازیکنان بعد از هر مسابفه است. ما بازیکنان را چک نمی‌کنیم، بلکه به آنها اجازه می‌دهد که بازیابی خود را نظارت کنند."
https://borhankhabar.ir/vdcj.ie8fuqeotsfzu.html
نام شما
آدرس ايميل شما