پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۷
کد مطلب : 2622
جالب است ۰
برهان خبر - در حالی که مجلس دوازدهم از هفتم خرداد آغاز بکار کرده و در همان هفته اول بر خلاف معمول روز پنچ شنبه جلسه داشت اما اکنون بعد از 24 روز کمیسیونهای تخصصی مجلس تشکیل نشده و مجلس بلا تکلیف است.
بلاتکلیفی کمیسیونهای تخصصی مجلس بعد از 24 روز از تشکیل مجلس دوازدهم  
به گزارش خبرنگار برهان خبر، مجلس دوازدهم از روز دوشنبه هفتم خرداد تشکیل شد. 

نمایندگان فردای آن روز، هیئت رئیسه مجلس که شامل یک رئیس، 2 نائب رئیس، سه ناظر و شش دبیر هستند را انتختاب کردند. 

نمایندگان در همان هفته در روز پنچ شنبه که معمولا روز تعطیل مجلس است، جلسه گذاشتند و اعتبار نامه همه نمایندگان مجلس را تائید کردند تا مجلس هر چه زودتر کار خود را آغاز کند.  

طبق آئین نامه داخلی مجلس تا زمانی که کمیسیونهای تخصصی مجلس تشکیل نشود، هیچ طرح و لایحه ای در دستور کار مجلس قرار نمی گیرد چرا که طرح ها و لوایح زمانی در دستور صحن مجلس قرار می گیرد که ابتدا در کمیسیونهای تخصصی مجلس بررسی شود. 

مجلس شورای اسلامی دارای 14 کمیسیون است که عبارتند از کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری،کمیسیون اجتماعی، کمیسیون اقتصادی، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، کمیسیون انرژی، کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات، کمیسیون بهداشت و درمان، کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، کمیسیون صنایع و معادن، کمیسیون عمران، کمیسیون فرهنگی، کمیسیون قضایی و حقوقی، کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست و کمیسیون اصل 90 مجلس. 

در این دوره مجلس بیشترین تقاضا برای کمیسیون صنایع و معادن، برنامه و بودجه و محاسبات و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی است و کمیسیونهای قضائی و حقوقی و فرهنگی مجلس جزو کمیسیونهایی هستند که با کمترین تقاضا روبرو شدند.  

تشکیل نشدن کمیسیونهای تخصصی مجلس مورد انتقاد و اعتراض برخی از نمایندگان هم است و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای حل مشکل، در جلسه دیروز چهارشنبه مجلس طرح 2 فوریتی برای افزایش ظرفیت تعداد اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی ارائه کردند که البته با مخالفت اکثریت مجلس روبرو شد. 

در این طرح درخواست تغییر در تعداد اعضای کمیسیون‌ها مطرح شد تا کف و سقف اعضاء اضافه شود. چرا که تقاضای نمایندگان برای عضویت در برخی کمیسیون‌ها زیاد است و یکی از دلایل تشکیل نشدن کمیسیونهای تخصصی، اختلاف و اعتراض نمایندگان برای عضویت در برخی کمیسیونهای خاص است. 

در حال حاضر حداقل تعداد اعضای کمیسیون‌ها ۱۹ نفر و حداکثر ۲5 نفر است. 

در هر حال با گذشت 24 روز از آغاز مجلس دوازدهم هنوز کمیسیونهای تخصصی مجلس تشکیل نشد و این کمیسیونها در بلاتکلیفی بسر می برند و شاید تشکیل این کمیسیونها به بعد از انتخابات ریاست جمهوری در هشتم تیرماه، موکل شود که در واقع بلاتکلیفی کمیسیونها به بیش از یک ماه می رسد.
https://borhankhabar.ir/vdcd.x0x2yt09xa26y.html
نام شما
آدرس ايميل شما