يکشنبه ۳۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۲
کد مطلب : 3271
جالب است ۰
برهان خبر - برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به جانمایی خود در کمیسیون های تخصصی مجلس اعتراض دارند و معتقدند جانمایی در کمیسیون ها با اعمال سلیقه های شخصی صورت گرفته نه بر اساس تخصص و شرایط لازم. 
اعتراض برخی نمایندگان به جانمایی در کمیسیون های تخصصی 
به گزارش خبرنگار برهان خبر، طبق آئین نامه داخلی مجلس، برای تشکیل کمیسیون های تخصصی به چهار معیار "تحصیلات"، "سابقه اجرایی مرتبط"، "سابقه نمایندگی" و "عضویت در کمیسیون ها" توجه می شود و به این معیارها امتیاز لازم داده می شود. 

اگر چه این معیارها مورد قبول همه نمایندگان نیست بعنوان مثال نمایندگان تازه وارد که "سابقه نمایندگی" ندارند، این معیار را یک رانت برای نمایندگان قبلی مجلس می دانند و نسبت به آن اعتراض دارند، اما حتی نمایندگان دارای سابقه نمایندگی هم، در حال حاضر به دلیل قرار نگرفتن در کمیسیون مورد علاقه شان، نسبت به جانمایی در کمیسیون ها معترض هستند. 

جانمایی نمایندگان در کمیسیون های تخصصی با پیشنهاد هر نماینده و تشخیص اعضای شعب پانزده گانه براى عضویت در کمیسیون هاى مجلس و همچنین رأى اکثریت نسبى اعضای شعبه خواهد بود. هر نماینده ملزم است براى عضویت در یک کمیسیون، حداقل دو کمیسیون را به ترتیب اول و دوم پیشنهاد دهد. 

در حال حاضر حداقل تعداد اعضای کمیسیون‌ها ۱۹ نفر و حداکثر ۲5 نفر است. 

در صورتى که تعداد افراد معرفى‏ شده از طرف شعب براى هر کمیسیون بیش از تعداد لازم باشد مجموع افراد معرفى‏ شده براى هر کمیسیون با دعوت یکى از نواب رئیس تشکیل جلسه مى‏ دهند تا در مورد افراد مورد نیاز در کمیسیون به توافق برسند. در صورتى که توافق لازم به عمل نیاید افراد مورد نیاز هر کمیسیون در جلسه‏‌اى با دعوت یکى از نواب رئیس با حق رأى و شرکت رؤساى شعب با رعایت اولویتهایى مانند تخصص، تجربه و سابقه عضویت در آن کمیسیون و با رأى مخفى تعیین خواهند شد.البته نمایندگان مذکور حق شرکت در جلسه فوق جهت دفاع از پیشنهاد خود را دارند اما رأى‏ گیرى بدون حضور آنان صورت مى‏ گیرد. 
 
افرادى که براى کمیسیون اول مورد نظر خود انتخاب نشوند در کمیسیون دوم مورد تقاضاى خود، در صورتى که از متقاضیان اولویت درجه اول تکمیل نشده باشد، قرارداده خواهند شد. اگر در این مرحله نیز تعداد افراد بیش از تعداد مورد نیاز کمیسیون باشد مجدداً با رعایت اولویتهاى فوق‏ الذکر و با رأى اکثریت هیئت ‌رئیسه و رؤساى شعب براى کمیسیون دوم انتخاب مى‏ شوند و کسانى که در این مرحله نیز براى کمیسیون دوم مورد تقاضاى خود انتخاب نشوند به تشخیص اکثریت اعضاء جلسه مشترک فوق‏ الذکر براى یکى از کمیسیون هاى دیگر مجلس تعیین مى‏ گردند. 
 
این روند جانمایی کمیسیون های تخصصی برای نمایندگان مجلس دوازدهم طی شد و در حال حاضر برخی از نمایندگان کمیسیون ندارند. برخی هم نسبت به تعیین کمیسیون خود اعتراض دارند و برخی از کمیسیونها هم به دلیل حد نصاب نرسیدن اعضاء تشکیل نشده است. 

بعنوان مثال نماینده ای که از مجلس نهم، دهم و یازدهم سابقه نمایندگی دارد، در مجلس دوازدهم تقاضای عضویت در کمیسیون اقتصادی را داشته که موفق نشده در این کمیسیون عضو شود. 
طبق آئین نامه داخلی مجلس تا زمانی که کمیسیون های تخصصی مجلس تشکیل نشود، هیچ طرح و لایحه ای در دستور کار مجلس قرار نمی گیرد چرا که طرح ها و لوایح زمانی در دستور صحن مجلس قرار می گیرد که ابتدا در کمیسیون های تخصصی مجلس بررسی شود. 
 
مجلس شورای اسلامی دارای 14 کمیسیون است که عبارتند از کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری،کمیسیون اجتماعی، کمیسیون اقتصادی، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، کمیسیون انرژی، کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات، کمیسیون بهداشت و درمان، کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، کمیسیون صنایع و معادن، کمیسیون عمران، کمیسیون فرهنگی، کمیسیون قضایی و حقوقی، کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست و کمیسیون اصل 90 مجلس. 
 
در این دوره مجلس بیشترین تقاضا برای کمیسیون صنایع و معادن، برنامه و بودجه و محاسبات و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی است و کمیسیونهای قضائی و حقوقی و فرهنگی مجلس جزو کمیسیونهایی هستند که با کمترین تقاضا روبرو شدند. 

در هر حال با گذشت 55 روز از آغاز مجلس دوازدهم، نمایندگان مجلس امروز یکشنبه بعد از سه هفته تعطیلی در حالی در صحن مجلس گردهم می آیند و بعدازظهر نیر جلسات کمیسیونها را برگزار می کنند که هنوز برخی از کمیسیونهای تخصصی مجلس تشکیل نشد و این کمیسیونها در بلاتکلیفی بسر می برند. همچنین برخی از نمایندگان بدون کمیسیون هستند و برخی نیز نسبت به جانمایی اجباری خود معترض.
https://borhankhabar.ir/vdce.f8xbjh8wz9bij.html
نام شما
آدرس ايميل شما